Argentijnse boeren worden brandstofproducenten

Argentinië voegt sinds begin dit jaar ethanol uit suikerriet en biodiesel toe aan de brandstof die automobilisten in het land gebruiken. Met behoorlijk wat vertraging treedt de landbouwgrootmacht daarmee in de sporen van buurland Brazilië.
Voorlopig moeten Argentijnse tankstations hun benzine en diesel aanlengen met vijf procent biobrandstof. Dat aandeel zou tegen 2015 moeten oplopen tot 20 procent. Argentinië is de grootste uitvoerder van sojaolie ter wereld, maar toch zal het nog een jaar duren vooraleer er overal in Argentinië genoeg biobrandstof beschikbaar is om chauffeurs de wettelijk verplichte mengeling aan te bieden.  

De ethanol die Argentinië nodig heeft om de benzine in het land milieuvriendelijker te maken, komt vooral uit suikerriet. Voor heel het land is 282.000 kubieke meter ethanol nodig, en voorlopig is er maar 202.000 kubieke meter beschikbaar. Nieuwe raffinaderijen moeten dat tekort dit jaar wegwerken. Er lopen ook projecten om ethanol te produceren op basis van maïs en cassave.

Sterk in biodiesel



Maar Argentinië is vooral sterk in de productie van biodiesel. Sinds 2006 investeert het land fors in die technologie. Het leeuwendeel van de productie wordt voorlopig uitgevoerd naar de VS en Europese landen waar conventionele diesel al langer aangelengd wordt met biodiesel.

Om de 12 miljoen kubieke meter diesel aan te lengen die Argentinië zelf verbruikt, is aanvankelijk per jaar 860.000 ton biodiesel nodig. De regering heeft beslist dat die biodiesel van kleine en middelgrote producenten moet komen, met een sterke verankering op het platteland. Die kunnen nu echter maar 300.000 ton leveren. Voorlopig doet de regering daarom tegen haar zin een beroep op de grote exportondernemingen, die helemaal geen steun nodig hebben.

Gouden zaak



Argentinië hoopt een gouden zaak te doen door de omschakeling. Het land zal flink kunnen besparen op zijn zware importrekening voor conventionele diesel. Bovendien is biodiesel een interessant exportproduct: veel landen hanteren lagere invoerheffingen voor biodiesel dan voor de sojaolie die Argentinië nu vooral uitvoert.

De Argentijnse regering gaat ervan uit dat het land tegen 2015 per jaar zes miljoen ton biodiesel zal kunnen produceren. Het leeuwendeel daarvan zou kunnen worden geëxporteerd.

Argentijnse experts geloven niet dat de productie van soja voor de aanmaak van biodiesel in Argentinië zwaar ten koste zal gaan van de natuur of van de productie van levensmiddelen. Maar ze waarschuwen wel dat het massale gebruik van biodiesel uit soja weinig zoden aan de dijk zet in de strijd tegen de klimaatverandering. Het rendement van andere gewassen waaruit biodiesel kan worden gewonnen, is veel hoger, waardoor die soorten biodiesel veel meer C02 uitsparen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.