Biokloof groeit
Uit een enquête van het OIVO, het onderzoeks- en informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, blijken lagere sociale groepen minder geneigd te zijn om biologische voedingsproducten te kopen. Wie bio koopt, doet dat vooral om het milieu te ontzien en wegens de positieve effecten op de gezondheid.
11 juni 2008
Tien procent van de 632 ondervraagde Belgen zegt dat hij/zij levensmiddelen verbruikt die voor (minimum) de helft bestaat uit biovoeding. Nauwelijks 1,8% van de consumenten voeden zich hoofdzakelijk met bioproducten. Dat zijn vooral de jongeren en de mensen die behoren tot de hogere sociale groepen.
Ongeveer een derde van de bevolking heeft al eens een biologisch voedingsproduct gekocht. Onder die mensen vertegenwoordigt dat bij twee derde maar een klein deel van hun voeding. De aanwezigheid van een label is voor de consumenten het meest gebruikte herkenningsteken om de biologische voedingsproducten te identificeren.
De sociale groep is een invloedfactor die volgens het OIVO de hele enquête doorkruist. De consumenten die behoren tot de hoge sociale groepen kopen talrijker biologische voedingsproducten dan mensen in de lage sociale groepen. Die producten vertegenwoordigen ook een groter deel van hun voeding.
Die vaststellingen stemmen overeen met de percepties: de lage sociale groepen denken minder dan andere groepen dat biologische voedingsproducten evenveel of zelfs meer gecontroleerd worden dan de conventionele producten, dat ze beter zijn voor het milieu en voor de gezondheid, dat ze een betere smaak hebben en dat ze beter zijn voor in de keuken. Vanzelfsprekend moet de prijs ook mee in overweging worden genomen in deze analyse.
Ongeveer een derde van de bevolking heeft al eens een biologisch voedingsproduct gekocht. Onder die mensen vertegenwoordigt dat bij twee derde maar een klein deel van hun voeding. De aanwezigheid van een label is voor de consumenten het meest gebruikte herkenningsteken om de biologische voedingsproducten te identificeren.
Sociale factor
De sociale groep is een invloedfactor die volgens het OIVO de hele enquête doorkruist. De consumenten die behoren tot de hoge sociale groepen kopen talrijker biologische voedingsproducten dan mensen in de lage sociale groepen. Die producten vertegenwoordigen ook een groter deel van hun voeding.
Die vaststellingen stemmen overeen met de percepties: de lage sociale groepen denken minder dan andere groepen dat biologische voedingsproducten evenveel of zelfs meer gecontroleerd worden dan de conventionele producten, dat ze beter zijn voor het milieu en voor de gezondheid, dat ze een betere smaak hebben en dat ze beter zijn voor in de keuken. Vanzelfsprekend moet de prijs ook mee in overweging worden genomen in deze analyse.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
#WijZijnHier
-
Reportage