Braziliaans magnaat gaat elektrische auto's bouwen

De Braziliaanse magnaat Eike Batista, een van de rijksten mensen ter wereld, heeft aangekondigd dat hij zich op de bouw van elektrische auto’s gaat storten. Het eerste jaar wil hij al honderdduizend stuks van de band zien rollen.
Batista’s elektrische auto moet plaats bieden aan vijf personen en kan 160 kilometer rijden voor hij een nieuwe oplaadbeurt nodig heeft.
Met een investering van 1 miljard dollar wil de Braziliaanse topindustrieel over vier jaar een fabriek operationeel hebben in de haven Porto do Açu, op 280 kilometer ten noorden van Rio de Janeiro. Batista is van plan samen te werken met Europese en Japanse autoconstructeurs. Voor de batterij wil hij bijvoorbeeld Japanse technologie gebruiken.
“We hebben ruimte voor nieuwe mensen en de elektrische auto is iets onomkeerbaars”, zegt Batista. Hij maakt zich sterk dat batterijen voor elektrische auto’s binnenkort gevoelig goedkoper worden, waardoor de aankoopprijs voor een elektrische auto voor de gemiddelde autogebruiker haalbaar wordt.

Rijkste mens


De  53-jarige Eike Batista staat in de miljardairsrangschikking van Forbes op de achtste plaats. Hij heeft zichzelf voorgenomen de rijkste mens ter wereld te worden. En hij lijkt daar aardig in te lukken. In nauwelijks een jaar tijd groeide zijn vermogen met 19,5 miljard dollar, waardoor hij de sterkste stijger werd op de Forbeslijst.
Batista is de zoon van Eliezer Batista da Silva, die in de jaren zestig minister van Mijnen en Energie was en ook aan het hoofd stond van een van de grootste mijnbouwbedrijven van Brazilië. Zoon Batista begon zijn eigen carrière ook in de mijnbouw maar maakte het grootste deel van zijn fortuin met olie- en gaswinning.
Batista is momenteel in diverse sectoren actief, met eigen bedrijven of aanzienlijke participaties in onder meer vastgoed, oliewinning en scheepsbouw. Al zijn bedrijfsnamen zijn herkenbaar aan de derde letter, die steevast een X is. Zijn olie- en gasbedrijf heet bijvoorbeeld OGX. Zijn autobedrijf wil hij FBX dopen, deels afkorting van Fábrica Brasileira de Automóveis, of Braziliaanse Autofabriek.

Olympische Spelen


Batista was een van de grote financiers van de campagne om de Olympische Spelen in 2014 naar Rio de Janeiro te halen. Hij is ervan overtuigd dat Brazilië over vijf jaar de vijfde grootste economie ter wereld is; nu staat het Zuid-Amerikaanse land nog op de achtste plaats.
Brazilië is nu al een van de grootste autobouwers ter wereld. In het land zijn grote constructeurs als Volkswagen en General Motors actief. Dit jaar zullen naar schatting 3,2 miljoen auto’s verkocht worden in Brazilië, waarvan er ruim 2,5 miljoen in het land zelf worden gemaakt.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.