Electrabel goedkoper dan buurlanden?

In de nasleep van de golf van kritiek op de hoge prijzen van Electrabel, lanceert het elektriciteitsbedrijf een reclamecampagne. Belgische gezinnen zouden minder betalen voor hun elektriciteit dan in de buurlanden. Vanuit verschillende hoeken wordt de consument gewaarschuwd om de reclameboodschap met een korrel zout te nemen.
Op 30 oktober pakte Greenpeace uit met de kritische spot ‘Electrabel plukt u kaal’, waarin de milieuorganisatie de hoge winsten van Electrabel aanklaagde. Het bedrijf kwam zwaar onder vuur te liggen en reageerde met een reclamecampagne waarvan er dinsdag een staaltje te zien was in Metro. In de reclameboodschap staat dat de elektriciteitsprijzen in België lager liggen dan in de buurlanden.

Vertekend beeld van werkelijkheid


Dirk Van Evercooren, directeur voor sociaal-economische aangelegenheden bij de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG), benadrukt dat de consument de reclame met een korrel zout moet nemen: “Een objectieve internationale vergelijking maken is praktisch onmogelijk en geeft vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid. Bij vergelijkingen wordt het gemiddelde van België doorgetrokken naar andere landen. In het geval van Nederland, waar het verbruik lager ligt dan in België, worden de kosten berekend op een kunstmatig hoog niveau van verbruik. Op die manier lijkt het alsof Nederlanders meer betalen dan Belgen terwijl dat niet per se het geval is.”
Volgens Electrabel-woordvoerster Lut Van De Velde is het wel mogelijk om een vergelijking te maken met Nederland omdat hun onderzoek gebaseerd is op één bepaald type klant, met een jaarlijks verbruik van 3 500 kWu.
Volgens Jan Vande Putte, campagneverantwoordelijke klimaat en energie  bij Greenpeace, publiceert Electrabel heel bewust een reclameboodschap die verwarrend is voor de consument. “Electrabel geeft in hun campagne drie verklaringen voor de ‘lagere’ energieprijzen. Het elektriciteitsbedrijf haalt onder meer aan dat “sommige productie-installaties nu stilaan afgeschreven zijn” en dat de elektriciteitsprijzen daardoor niet gestegen zijn de voorbije jaren. Vande Putte lacht dit argument weg: “De kern-en steenkoolcentrales werden afgeschreven tussen 1993 en 2003. Electrabel misleidt de consument door dit feit vandaag aan te halen. Gedurende twintig jaar hield Electrabel de tarieven kunstmatig hoog door hun infrastructuur versneld af te schrijven. De bijdragen van de consumenten hebben geleid tot miljardenwinsten voor Electrabel. De overheid moet die winst recuperen en investeren in hernieuwbare energie.”
Electrabel-woordvoerster Lut Van De Velde slaat deze kritiek in de wind: “Het afschrijven van onze productie-installaties is niet enkel een zaak van het verleden. Wij investeren permanent in onze infrastructuur maar door onze goede concurrentiële positie kunnen we onze prijzen bedwingen.”

Advies voor de consument


Op de website van de milieuorganisatie Greenpeace staat een klassering van de verschillende elektriciteitsbedrijven op basis van ecologische kwaliteit.  “Ons dossier is complementair met dat van de VREG. Als je ze samen neemt, is het overduidelijk dat een ecologisch verantwoord elektriciteitsbedrijf ook lage prijzen kan hanteren. Die twee zaken sluiten elkaar niet uit, het is heel belangrijk dat de consument daarvan op de hoogte is”, zegt Vande Putte.
Ook directeur Van Evercooren van de VREG richt zich expliciet tot de consument: “Reclameboodschappen in de media geven vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid. Als de consument wil weten welke leverancier voor hem persoonlijk de goedkoopste is, kan die terecht op onze website. Wij nemen de verschillende onderdelen van de totaalprijs in acht: de energieprijs die de leverancier aanbiedt, de transportkosten en de heffingen op elektriciteit en aardgas.”
Van Evercooren benadrukt dat de VREG geen individuele analyses maakt van de verschillende energieleveranciers. “Een leverancier afzonderlijk belichten kan een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Zo liggen de prijzen van Electrabel soms lager omdat het bedrijf vanuit de overheid gebieden met goedkopere nettarieven toegewezen krijgt. Wij nemen deze factor ook op in de prijsberekening die de consument kan maken op onze website.” 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.