Facebook poetst groene imago op

Facebook heeft op zijn eigen socialenetwerksite een “groene pagina” gelanceerd en treedt toe tot de  Digital Energy Solutions Campagne (DESC). Daarmee wil het bedrijf aantonen dat het wel degelijk inspanningen levert voor een schoner milieu. Het is een antwoord op de kritiek van Greenpeace dat de socialenetwerksite op vervuilende energie draait.

Greenpeace voert al sinds februari zwaar campagne tegen Facebook. Het doet dat vooral op Facebook zelf, via protestpagina’s in diverse talen, ook in het Nederlands. Wie naar de Facebookpagina van Greenpeace International gaat, krijgt meteen een formulier voorgeschoteld waar de bezoeker, onder de titel Unfriend Coal (“wees niet langer van vriend van steenkool”), de vraag krijgt om Facebook op te roepen niet langer energie uit steenkool te gebruiken. “Wij willen dat Facebook 100 procent duurzame energie gebruikt”, staat boven de Nederlandstalige Facebookpagina van Greenpeace.

Volgens de milieuorganisatie tekenden al meer dan een half miljoen mensen in op de campagne. De Facebookpagina van Greenpeace International werd al door meer dan 670.000 mensen leuk bevonden. In maart lanceerde Greenpeace een gelijkaardige Facebookcampage tegen Nestlé. Het riep het voedingsmiddelenconcern op niet langer palmolie te gebruiken waarvoor bossen moesten worden gekapt.

Op de nieuwe groene pagina geeft Facebook een overzicht van de inspanningen die het doet om de voetafdruk te verminderen. Ook het lidmaatschap van de DESC moet voor een groenere tint zorgen. Binnen de campagne wisselen grote namen als Intel, Sony, Microsoft en Hewlett-Packard kennis uit over manieren om hun technologie milieuvriendelijker te maken.

Datacentrum


Begin dit jaar kondigde Facebook aan dat het een enorm datacentrum bouwt in Prineville, in de Amerikaanse staat Oregon. Dat haalt zijn energie uit sterk vervuilende steenkoolcentrales, stelt Greenpeace. Op zijn groene pagina geeft Facebook toe dat zijn datacentrum in Oregon “iets zwaarder van steenkool (58 procent) afhangt dan het nationale gemiddelde (50 procent)” maar het vindt niet dat het daarvoor bijzondere kritiek van Greenpeace verdient. “Vervuiling door steenkoolenergie is een wereldwijd probleem waartoe miljoenen consumenten bijdragen”, klinkt het.

Op een van zijn eerste updates op Green on Facebook zegt Facebook: “Lees over enkele energiebesparende technieken die we gebruikt hebben in een van onze geleaste datacentra om CO2 met 1088 ton te verminderen, het equivalent van 395 auto’s die van de straat worden gehaald en de elektriciteit die in 251 huizen wordt gezet.” In een andere update legt Facebook een link naar een website met allerlei informatie over elektrische auto’s.

Ook andere grote Amerikaanse bedrijven lanceerden een groene pagina op Facebook, onder meer Cisco en NBC Universal.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift