Gratis eetstokjes worden onbetaalbaar in Japan
Goedkope eetgelegenheden in Japan hebben een probleem met hun bestek. Bij elke maaltijd serveren ze traditioneel gratis wegwerpeetstokjes, maar dat wordt stilaan een dure grap. Eetstokjes zijn nu in Japan bijna een derde duurder dan vier maanden geleden, en verdere prijsstijgingen lijken eraan te komen.
Suvendrini Kakuchi . 15 oktober 2006
De Japanners gebruiken elk jaar 24,8 miljard paar eetstokjes, en bijna 98 procent daarvan komt uit China. Daar stijgen de productiekosten, terwijl China zich ook meer en meer zorgen begint te maken over ontbossing.
Alleen milieuactivisten zijn blij met die ontwikkeling. “De bossen in China en Rusland die het goedkope hout leveren waaruit de Chinese eetstokjes worden gemaakt, moeten dringend beschermd worden”, zegt Junichi Mishiba van de Japanse afdeling van Friends of the Earth. “Het wordt tijd dat Japan weer zijn eigen stokjes maakt.”
Japan produceert nu zelf maar 500 miljoen paar eetstokjes of waribashi per jaar. Hout is in Japan veel duurder dan in China. “We doen ons best om goedkoper hout te produceren”, zegt Yoshimi Nakamoto van het Japanse Bosagentschap. “Onze bossen zijn gezond en te dicht begroeid.”
De Japanse regering lanceerde deze maand een campagne om de Japanse productie weer op te drijven. Tien jaar geleden maakte Japan nog zes keer meer stokjes dan nu. Bedrijven worden aangemoedigd hun klanten te doen kiezen tussen Chinese of Japanse eetstokjes.
De winkelketen Mini Mart vraagt zijn klanten nu iets meer dan drie eurocent voor een paar eetstokjes van eigen bodem. Chinees eetgerief is nog altijd gratis verkrijgbaar. Volgens activisten bedraagt de kostprijs daarvan minder dan één eurocent per paar. “We leggen onze klanten uit dat ze de Japanse bossen helpen beschermen door te betalen voor hun waribashi”, zegt Kimikazu Sugawara van Mini Mart. Volgens hem jaagt de actie geen klanten weg, maar het succes blijft beperkt. Minder dan vijf procent van de klant kiest voor de Japanse stokjes.
Andere goedkope eetgelegenheden volgen het voorbeeld voorlopig niet. Kenners vinden de actie overdreven. “Er is nog geen sprake van een crisis”, zegt Ichiro Fukuoka, de woordvoerder van de Japanse Eetstokjesvereniging en zelf een importeur. Hij vindt dat Japan gewoon op zoek moet gaan naar andere goedkoper leveranciers, zoals Vietnam.
De Japanse regering zal nog veel werk hebben om de eetgewoonten van haar burgers in de gewenste richting bij te sturen. Anders dan Zuid-Koreanen, die gewend zijn aan afwasbare metalen eetstokjes, hebben Japanners een afkeer aan hergebruikte eetstokjes op restaurant. “Mensen kijken op als ik mijn eigen stokjes uit plastic of bamboe bovenhaal – iedereen vindt het doodnormaal dat er gratis wegwerpstokjes zijn”, zegt Mariko Sano van het Groeneconsumentennetwerk.
Alleen milieuactivisten zijn blij met die ontwikkeling. “De bossen in China en Rusland die het goedkope hout leveren waaruit de Chinese eetstokjes worden gemaakt, moeten dringend beschermd worden”, zegt Junichi Mishiba van de Japanse afdeling van Friends of the Earth. “Het wordt tijd dat Japan weer zijn eigen stokjes maakt.”
Japan produceert nu zelf maar 500 miljoen paar eetstokjes of waribashi per jaar. Hout is in Japan veel duurder dan in China. “We doen ons best om goedkoper hout te produceren”, zegt Yoshimi Nakamoto van het Japanse Bosagentschap. “Onze bossen zijn gezond en te dicht begroeid.”
De Japanse regering lanceerde deze maand een campagne om de Japanse productie weer op te drijven. Tien jaar geleden maakte Japan nog zes keer meer stokjes dan nu. Bedrijven worden aangemoedigd hun klanten te doen kiezen tussen Chinese of Japanse eetstokjes.
De winkelketen Mini Mart vraagt zijn klanten nu iets meer dan drie eurocent voor een paar eetstokjes van eigen bodem. Chinees eetgerief is nog altijd gratis verkrijgbaar. Volgens activisten bedraagt de kostprijs daarvan minder dan één eurocent per paar. “We leggen onze klanten uit dat ze de Japanse bossen helpen beschermen door te betalen voor hun waribashi”, zegt Kimikazu Sugawara van Mini Mart. Volgens hem jaagt de actie geen klanten weg, maar het succes blijft beperkt. Minder dan vijf procent van de klant kiest voor de Japanse stokjes.
Andere goedkope eetgelegenheden volgen het voorbeeld voorlopig niet. Kenners vinden de actie overdreven. “Er is nog geen sprake van een crisis”, zegt Ichiro Fukuoka, de woordvoerder van de Japanse Eetstokjesvereniging en zelf een importeur. Hij vindt dat Japan gewoon op zoek moet gaan naar andere goedkoper leveranciers, zoals Vietnam.
De Japanse regering zal nog veel werk hebben om de eetgewoonten van haar burgers in de gewenste richting bij te sturen. Anders dan Zuid-Koreanen, die gewend zijn aan afwasbare metalen eetstokjes, hebben Japanners een afkeer aan hergebruikte eetstokjes op restaurant. “Mensen kijken op als ik mijn eigen stokjes uit plastic of bamboe bovenhaal – iedereen vindt het doodnormaal dat er gratis wegwerpstokjes zijn”, zegt Mariko Sano van het Groeneconsumentennetwerk.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Analyse
-
Opinie
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Opinie
-
Extra