De verklaring voor die prijsstijgingen wordt meestal gezocht in de Aziatische groeilanden: zij verbruiken zo veel extra voedsel, energie en grondstoffen dat de marktprijzen wel omhoog moeten. De stijgende prijzen in de winkels zijn echter niet louter aan de hogere landbouw- of de energieprijzen te wijten, zegt het Onderzoeks –en Informatiecentrum van de Verbruikers Organisaties (OIVO) in een recente studie.
Met name de landbouwerproducenten zouden de hogere prijs voor hun grondstoffen nauwelijks doorrekenen aan de verwerkende industrie, ook al zijn de prijzen van sommige basisproducten zoals brood of melk gestegen met tien percent. OIVO vermoedt dat er eerder sprake is van een “aankondigingseffect”: de grootwarenhuizen rekenen hogere prijzen aan als voorbereiding op toekomstige prijsstijgingen. Het fenomeen is al vastgesteld in Frankrijk en OIVO vreest dat de trend zich binnenkort naar ons land zal verplaatsen.
OIVO pleit daarom voor een prijsanalyse-instrument zoals een prijzenobservatorium of een Raad voor Prijzenanalyse. Dat is de enige manier, zegt de organisatie, om de prijszetting in de allesbehalve transparante productie- en disbributiesecor te controleren.