Lobbywerk houdt strengere regels voor olietankers tegen

Na de ramp met de olietanker Prestige voor de
kust van Spanje vraagt iedereen zich af waarom enkelwandige roestbakken nog
niet uit de vaart zijn genomen. Het antwoord is simpel: industriële groepen
beschikken over een geolied lobbyapparaat dat bij de International Maritime
Organisation een stevige vinger in de pap heeft.


De IMO zit duidelijk verveeld met de vraag waarom de 26 jaar oude Prestige
onder Liberiaanse vlag de wereldzeeën onveilig mocht maken. De huidige
regels voorzien echter dat enkelwandige tankers pas tegen 2015 uit de vaart
moeten worden genomen. Het gaat daarbij om ruim de helft van de 1800
tankerschepen die momenteel in dienst zijn. IMO-woordvoerder Lee Anderson
sluit niet uit dat de maatregelen worden verscherpt, maar heeft nog geen
verzoeken in die richting ontvangen. Spanje dringt binnen de Europese Unie
aan op een vroegere deadline, maar de Commissie heeft al laten verstaan ze
daar niet veel voor voelt.

Het verbod op enkelwandige tankers tegen 2015 kwam er na de ramp met de
tanker Erika voor de Atlantische kust van Frankrijk. De IMO-regels werden zo
in overeenstemming gebracht met de regeling in de Verenigde Staten, waar de
wet werd verstrengd na de ramp met de Exxon Valdez voor de kust van Alaska
in 1989.

Enkele invloedrijke lobbyorganisaties proberen echter ook nu nog de deadline
te verschuiven. Op een IMO-vergadering vorig jaar in Brussel stelden de
Baltic and International Maritime Council (Bimco), de International
Association of Independent Tanker Owners (Intertanko) en de International
Chamber of Shipping (ICS) voor de enkelwandige tankers nog tot 2017 te laten
varen en het verbod op tankers ouder dan 25 jaar oud op te heffen. Vorige
week zei de directeur van Intertanko, Svein Ringbaken, dat de ramp met de
Prestige niet mocht leiden tot een vervroeging van de deadline.

David Cockroft van de International Transport Workers’ Federation vindt de
houding van de industrie onverantwoord. Het huidige systeem beloont nog
altijd diegenen die hun schepen zolang mogelijk in dienst houden en zich
verschuilen achter voorbijgestreefde veiligheidsvoorschriften. Er bestaat
een cultuur van geheimhouding en onverantwoordelijkheid. Nu maakt iedereen
zich druk over de Prestige, maar wanneer volgende week een roestbak met man
en muis vergaat zonder dat het schip met olie geladen is, zal er geen haan
naar kraaien.

De beste manier om het aantal olierampen te vermijden is een vermindering
van het olieverbruik, zo stellen milieuorganisaties. Een reductie met tien
procent zou meteen duizenden olietransporten overbodig maken. De prijs van
olie en diesel weerspiegelt niet de kosten voor het milieu, zei Klaus
Toepfer, hoofd van het VN-Milieuprogramma UNDP, vorige week. Gezien de
recente gebeurtenissen moet de timing voor een verbod op enkelwandige
tankers worden herzien.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.