Mondoh en Ethicstore winnen Be Fair Awards 2007

De Be Fair Awards gaan dit jaar naar de webwinkel Ethicstore en naar MONDOh, een collectief van producenten van biologische voedingsmiddelen met ingrediënten uit de eerlijke handel. De onderscheiding is een initiatief waarmee het Fair Trade Center van de federale overheid nieuwe projecten voor eerlijke handel wil belonen. Beide laureaten krijgen 5000 euro.
MONDOh groeide uit een project van Vredeseilanden. Het merk wil met zijn producten een brug slaan tussen Noord en Zuid, met ingrediënten van Belgische bioboeren en ingrediënten van bioboeren in het Zuiden. Ingrediënten die in onze contreien geproduceerd kunnen worden, worden ook lokaal aangekocht.
Concreet levert dat opwindende combinaties op van bijvoorbeeld biologische vlierbloesem van de firma Pur Fruit uit Oeselgem met rietsuiker uit eerlijke handel van boerenorganisaties in Paraguay. Naast vlierbloesemsiroop produceert MONDOh ook biologische koekjes, pompoen-sinaasappelgelei en een uienconfituur die Belgische bio-uien op smaak brengt met rietsuiker en Zuid-Afrikaanse fairtradewijn.
De jury, die moest kiezen uit niet minder dan 18 kandidaturen, apprecieerde bij MONDOh de mix van producten uit het Zuiden en het Noorden. Bovendien zijn drie van de vier voedselverwerkende bedrijven sociale werkplaatsen die een kans geven aan langdurig werklozen of mensen die het moeilijk hebben om een baan te vinden.
De tweede laureaat, Ethicstore, heeft een meer Franstalig profiel en is een webwinkel met producten uit de eerlijke handel. Je vindt er jeans uit biokatoen, lichaamscrème van Braziliaanse Buriti-olie, Belgische fairtradepralines of de film van Nobelprijswinnaar Al Gore. Met een concept van “Ethic chic” richt de site zich op een publiek van ‘wereldburgers’ die met hun consumptie iets willen doen voor de planeet.
De jury apprecieerde bij Ethicstore de doordachte ‘participatieve’ marketingstrategie, waarbij het de bedoeling is dat de klanten via de website feedback geven over de producten. Ook het aanbod van relatiegeschenken voor het bedrijfsleven viel in goede aarde.
Het is de tweede keer dat de Be Fair Awards voor nieuwe initiatieven in de fairtradesector wordt uitgereikt. Volgens het Fair Trade Center steeg de detailhandelomzet van Fairtradeproducten in 2006 met ongeveer 15 procent tegenover 2005. Darmee komt het omzetcijfer op 33,9 miljoen euro. De omzet uit groothandelsactiviteiten zou nog eens goed zijn voor 31,6 miljoen euro.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.