Niemand gelooft in EU-register voor lobbyisten

De Europese Commissie wil in de lente van 2008 een vrijwillig openbaar register voor lobbyisten openen. Bedrijfslobbyisten laten nu al weten dat ze geen zin hebben bekend te maken hoeveel geld ze krijgen van bedrijven die de EU-wetgeving over milieu en gezondheidszorg willen afzwakken.
Het initiatief gaat uit van Europees Commissaris Siim Kallas. Hij zegt dat er sancties zullen komen voor lobbyisten die een vals financieel plaatje aangeven, zoals publiekelijke afkeuring. Toch is het register volgens hem eerder een kans dan een bedreiging voor lobbyisten, omdat het mogelijke nieuwe klanten hen gemakkelijker kunnen vinden.

Vrijwillig


Maar zowel critici van bedrijfslobby als diegene die er hun boterham mee verdienen betwijfelen dat het register effectief kan zijn. Het grootste gebrek is dat firma’s zelf kunnen beslissen of ze registeren”, zegt John Stauber van Centre for Media and Democracy in de VS, dat de activiteiten van de pr-industrie opvolgt. “Ik vind het idee van een vrijwillig register belachelijk. Je kan niemand ter verantwoording roepen omdat hij iets schendt dat vrijwillig is.” In de VS bestaat wel een verplichte financiële transparantie voor lobbyisten.
Een bedrijfslobbyist die anoniem wil blijven, noemt het “uiterst vreemd” dat het register wil weten hoeveel geld ze krijgen. “Dat zou een schending zijn van onze vertrouwelijkheidovereenkomst met klanten. Je moet ook weten dat dit een competitieve sector is en dat het erg schadelijk kan zijn als elke consultant kan zien hoeveel een ander krijgt van een bepaalde organisatie. Er is geen enkele andere sector die dat moet doen, dus waarom wij wel?”

Façadeorganisaties


Momenteel telt Brussel 15.000 lobbyisten, 5.000 minder dan Washington. Samen zijn ze goed voor 750 miljoen euro per jaar, schat Corporate Europe Observatory (CEO), een organisatie die de invloed van de private sector op het beleid van de EU volgt.
Bijna veertig procent van de Europese pr-bedrijven worden gefinancierd door Amerikanse klanten. Dat blijft volgens E Erik Wesselius van CEO uit academische studies. “We zien ook steeds meer Amerikaanse tactieken hier. Eén van de meest misleidende is het gebruik van façadeorganisaties die de schijn van neutraliteit of een publiek debat moeten wekken maar betaald worden door een bedrijf.
Neem het voorbeeld van Burson Marsteller, een van de vijf grootste pr-bedrijven ter wereld. In de VS heeft het de voorbije jaren façadeorganisaties opgericht voor de biotechnologische industrie, en nu doet het dat ook in Europa.
Burson Marsteller richtte European Women for HPV Testing op, op het zicht een vrouwengroep die campagne voerde dat vrouwen routinematig zouden worden getest op het pappilomavirus voor vroege detectie van baarmoederhalskanker. De groep kreeg steun van beroemdheden als actrice actress Liz Hurley en romanschrijfster Jilly Cooper voor het duidelijk werd dat ze werkte voor het Amerikaanse biotechbedrijf Digene. Digene had een testkit voor het virus gepatenteerd en zou handenvol geld scheppen als de campagne succes boekte.
Andere klanten van Burson Marsteller zijn tabaksgigant Phillip Morris en bedrijven die atoomenergie produceren. Burson Marsteller wenste geen commentaar te geven aan IPS.

Denktank


Een andere soort van lobbygroepen die volgens Wesselius aandacht vragen, zijn de denktanks die Europa ervan proberen te weerhouden het voortouw te nemen in de strijd tegen klimaatverandering. Eén ervan, de International Council for Capital Formation, heeft een kantoor in dezelfde straat als het Europees parlement en organiseert seminaries die de algemeen aanvaarde wetenschappelijke stelling in vraag stelt dat CO2-uitstoot omlaag moet. De seminaries worden bijgewoond door Europarlementariërs.
Margo Thorning, hoofd van de Council, zegt dat een grootschalige omschakeling naar hernieuwbare energiebronnen technisch niet haalbaar is en dat atoomenergie naar voren geschoven moet worden als een praktische oplossing.
De Council weigert het Corporate Europe Observatory te zeggen door wie het wordt gefinancierd, en wou ook IPS geen commentaar geven. Het is wel bekend dat de Council de Europese tak is van het American Council for Capital Formation, dat gefinancierd werd door oliegigant Exxon Mobil.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2563   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift