Shell misleidt consument
Een Britse advertentiewaakhond gaf Friends of the Earth gelijk in een klacht tegen Shell. De milieuactiegroep viseerde een misleidende ‘groene’ reclameboodschap van oliegigant.
simon calcoen . 8 november 2007
De reclame van Shell toont een schoorsteen die frisse bloemetjes uitstoot. Met de hoofdkop “Don’t throw anything, there is no away” en onderstaande boodschap “we use our waste CO2 to grow flowers” suggereert Shell dat zij al – of een groot deel van - haar koolstofafval verwerkt voor het aanplanten van bloemen.
Volgens de berekeningen van Friends of the Earth Europe (FoEE) leidt de bloemenkweek tot een vermindering van slechts 0,325 procent van Shell’s directe uitstoot. De indirecte uitstoot, die vrijkomt door de consumptie van olie en gas, is niet in deze berekening opgenomen. Ook met de boodschap “we use our waste sulphur to make super strong concrete” zit een haar in de boter. Shell verwerkt maar een heel klein aandeel van haar zwavelafval tot beton. De lozing van zwavel leidt tot zure regen die de natuur en de volksgezondheid in de buurt van het bedrijf aantast.
De Advertising Standards Authority werd opgericht door de publiciteitsindustrie met als doel om consumenten te beschermen tegen beledigende of misleidende reclame. De ASA volgde de een deel van de klachten van Friends of the Earth. Ze besloot dat de advertentie de consument inderdaad verkeerd inlicht over het aandeel CO2- en zwavelafval dat Shell op een milieuvriendelijke manier hergebruikt. Als reactie op deze uitspraak stopte Shell de desbetreffende reclame en beloofde ze ook in de toekomst niet meer te gebruiken.
Niet alle aanklachten van het FoEE werden door de ASA gevolgd. De NGO vindt bijvoorbeeld dat de afbeelding van de bloemenpluimende schoorsteen de klant het idee geeft dat het oliebedrijf een positieve impact heeft op het milieu. De ASA oordeelde dat de voorstelling duidelijk ‘denkbeeldig en conceptueel’ is en dus niet tot een verkeerde interpretatie aanzet.
Volgens de berekeningen van Friends of the Earth Europe (FoEE) leidt de bloemenkweek tot een vermindering van slechts 0,325 procent van Shell’s directe uitstoot. De indirecte uitstoot, die vrijkomt door de consumptie van olie en gas, is niet in deze berekening opgenomen. Ook met de boodschap “we use our waste sulphur to make super strong concrete” zit een haar in de boter. Shell verwerkt maar een heel klein aandeel van haar zwavelafval tot beton. De lozing van zwavel leidt tot zure regen die de natuur en de volksgezondheid in de buurt van het bedrijf aantast.
De Advertising Standards Authority werd opgericht door de publiciteitsindustrie met als doel om consumenten te beschermen tegen beledigende of misleidende reclame. De ASA volgde de een deel van de klachten van Friends of the Earth. Ze besloot dat de advertentie de consument inderdaad verkeerd inlicht over het aandeel CO2- en zwavelafval dat Shell op een milieuvriendelijke manier hergebruikt. Als reactie op deze uitspraak stopte Shell de desbetreffende reclame en beloofde ze ook in de toekomst niet meer te gebruiken.
Niet alle aanklachten van het FoEE werden door de ASA gevolgd. De NGO vindt bijvoorbeeld dat de afbeelding van de bloemenpluimende schoorsteen de klant het idee geeft dat het oliebedrijf een positieve impact heeft op het milieu. De ASA oordeelde dat de voorstelling duidelijk ‘denkbeeldig en conceptueel’ is en dus niet tot een verkeerde interpretatie aanzet.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
#WijZijnHier
-
Reportage
-
Nieuws