Zeehavens zijn niet klaar voor klimaatwijziging

De meeste zeehavens zijn niet klaar voor de klimaatwijziging. Dat zeggen onderzoekers van de Amerikaanse Stanford-universteit.

De onderzoekers onderzochten alle zeehavens in de wereld en stelden vast dat er nauwelijks havens al een antwoord klaar hebben op de toenemende impact van de klimaatwijziging.

Zo zullen er zware infrastructuurwerken nodig zijn om de stijgende zeespiegel het hoofd te bieden. Ook kunnen stormen met de kracht van orkaan Katrina, volgens wetenschappers mogelijk een gevolg van de klimaatwijziging, zware schade aanrichten aan zeehavens.

Uit het onderzoek blijkt dat de havenautoriteiten wel bezorgd zijn maar vaak niet precies weten hoe ze de haveninstallaties het best kunnen beschermen.

Orkaan Katrina

Klimaatonderzoekers verwachten dat de zeespiegel tegen 2100 met 0,45 tot 1,80 meter kan stijgen. Volgens Austin Becker, die het havenonderzoek leidde, zijn zware investeringen nodig om daarop een antwoord te bieden.

Bovendien verwachten wetenschappers dat zware stormen van het kaliber van orkaan Katrina tegen 2100 in aantal zullen verdubbelen. Katrina richtte in 2005 voor 1,2 miljard euro schade aan in de havens van de Amerikaanse staat Louisiana.

Stijging van de zeespiegel

In het onderzoek gaven slechts 6 procent van de zeehavens aan dat ze de komende tien jaar orkaanbarrières gaan bouwen. Nog geen 18 procent gaat dijken of andere stormkeringsstructuren bouwen.

“Tegen het eind van de eeuw zullen nogal wat havens in de problemen komen, zelfs al hanteer je nog de meest conservatieve schattingen voor de stijging van de zeespiegel”, zegt Martin Fischer, hoogleraar burgerlijke ingenieurkunde aan de Stanford-universiteit en coauteur van de studie. “In elke zeehaven zie je structuren die honderd jaar geleden gebouwd zijn. De gebouwen die we nu aan het zetten zijn, zullen er nog zijn wanneer de zeespiegelstijging de kust zal beginnen hertekenen.”

Dat zoveel zeehavens niet klaar zijn voor de nabije toekomst, is zorgwekkend, vinden de onderzoekers. Ze merken op dat meer dan 80 procent van het vrachtvervoer wereldwijd per schip verloopt.

De Stanford-onderzoekers hebben een computermodel ontwikkeld dat de havens in staat moet stellen betere beslissingen te nemen in verband met de klimaatwijziging en de nodige ingrepen goed te plannen.

Het gaat om het eerste wereldwijde onderzoek naar zeehavens en klimaatwijziging. Becker schreef 160 havenagentschappen aan, van 93 kreeg hij een antwoord. De resultaten zijn gepubliceerd in het vaktijdschrift Climatic Change.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.