Zimbabwaanse spoorwegen stevenen af op implosie

De Zimbabwaanse spoorwegen naderen het punt van totale implosie als de overheid niet snel drastische stappen onderneemt om de treinen op de sporen te houden.

Veel overheidsdiensten in Zimbabwe hebben het moeilijk na jaren van verwaarlozing, maar de situatie van de National Railways of Zimbabwe (NRZ) is bijzonder nijpend. “De spoorwegen zijn absoluut in crisis”, zegt John Robertson van Robertson Economic Information Services in de hoofdstad Harare. “Ze kunnen niet eeuwig blijven lonen uitbetalen aan zo’n zevenduizend mensen, die vaak geen inkomsten voor het systeem opleveren. Het is een aderlating voor de economie.”

Ook volgens onafhankelijk econoom Richard Laiton kan de crisis het einde van de spoorwegen in het land betekenen. “Het is bijzonder jammer dat het systeem passief draait en voor het eerst in de geschiedenis van Zimbabwe uitgefaseerd kan worden”, zegt hij.

Bergaf

Voor 2012 waren er dagelijks nog 120.000 verplaatsingen met de trein, maar dat aantal kromp inmiddels met een vijfde en blijft volgens de overheid verder dalen. “Vroeger hadden we regelmatige lokale pendeltreinen, maar die zijn nog maar zelden beschikbaar, en de minibuschauffeurs persen ons hard verdiende geld af”, zegt pendelaar Dickson Chirambwi, een pendelaar uit Budiriro, een voorstad van Harare.

De stijging van de brandstofprijzen maakt het er niet eenvoudiger op voor de pendelaars. De minibusbedrijfjes rekenen veel hogere prijzen voor een ritje naar de stad dan een treinticket.

De pendelaars hebben geen keuze. Volgens een hoge ambtenaar, die anoniem wil blijven, zijn de meeste locomotieven en wagons nu buiten gebruik. Bovendien worden de spoorwegen geplaagd door aanhoudende stakingen van het personeel.

Ook bedrijven lijden onder de povere dienstverlening. “Mijn zaken liepen beter toen ik gebruik kon maken van het goederenvervoer”, zegt Brighton Mugadzi, een lokale zakenman. “Nu moet ik meer geld neertellen om zware trucks te huren, want de goederentreinen zijn niet betrouwbaar meer.”

Vers kapitaal

Volgens Robertson zijn er dringend verse middelen nodig om de spoorwegen erbovenop te helpen. “De stabiliteit van heel wat verbindingen moet ook aangepakt worden, na jaren van verwaarlozing en het elektronische systeem en de signalisatie moeten vrijwel van nul heropgebouwd worden”, zegt hij. “Heel wat technische vaardigheden zijn verloren gegaan door de jaren heen, ook daar moet aan gewerkt worden. Alles samen wordt dat een heel moeilijke en dure opgave.”

De spoorwegen hebben een kapitaalinjectie van naar schatting 300 tot 400 miljoen dollar nodig, maar de overheid kan dit jaar amper 7,4 miljoen dollar ophoesten.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.