Zwitserse spotjes moeten Afrikanen schrik aanjagen
De Zwitserse overheid probeert met choquerende spots de Afrikaanse emigratie tegen te gaan. Aan de hand van schrijnende scenario’s wordt aan de Afrikanen duidelijk gemaakt dat hen in Europa een allesbehalve rooskleurige toekomst te wachten staat.
Daan Bauwens . 26 november 2007
Het Zwitserse federale bureau voor immigratie produceerde in samenwerking met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) een aantal tv-spots met als doel Afrikanen te ontmoedigen naar Europa te emigreren. Tijdens de onderbreking van de voetbalinterland Zwitserland-Nigeria werd tussen het reclameblok door een dergelijke spot uitgezonden. Het filmpje toont een Afrikaanse migrant in Zwitserland, die naar zijn vader belt. Hoewel hij tegen zijn vader zegt dat hij het goed stelt, is hij in werkelijkheid veroordeeld tot een leven op straat, steeds opgejaagd door de politie en verplicht tot bedelen om eten.
Volgens IOM-woordvoerder Jean-Philippe Chauzy is het doel van de campagne een ‘meer genuanceerde visie van illegale immigratie’ te bieden. Christophe Blocher, de ultrarechtse Zwitserse minister van Justitie, steunt de campagne. Zijn populistische rechtse partij won vorige maand de federale verkiezingen na een campagne die vooral van immigratie een strijdpunt maakte. Volgens Blocher ‘moeten we de Afrikanen tonen dat Zwitserland het paradijs niet is.’
Het IOM blijft echter nuchter als het gaat om de werkelijke impact van de spots. ‘De meeste mensen zullen nooit luisteren. Het wantrouwen ten opzichte van de overheid en ngo’s is te groot’, stelt Laurent de Boeck van het IOM, ‘ze blijven er hoe dan ook van overtuigd dat emigreren hun enige redding is.’
De Zwitserse spots volgen op eerdere soortgelijke projecten gefinancierd door de Europese Unie en Spanje. De Spaanse campagne was er vooral op gericht Senegalezen af te raden de boot te nemen naar Spanje. Met tragische en schrikwekkende beelden werd getoond in welke mensonwaardige situaties bootvluchtelingen verzeild geraken, voor en na de aankomst in het beloofde land. Spanje schat dat vorig jaar ongeveer zesduizend vluchtelingen gestorven zijn op zee.
Volgens IOM-woordvoerder Jean-Philippe Chauzy is het doel van de campagne een ‘meer genuanceerde visie van illegale immigratie’ te bieden. Christophe Blocher, de ultrarechtse Zwitserse minister van Justitie, steunt de campagne. Zijn populistische rechtse partij won vorige maand de federale verkiezingen na een campagne die vooral van immigratie een strijdpunt maakte. Volgens Blocher ‘moeten we de Afrikanen tonen dat Zwitserland het paradijs niet is.’
Wantrouwen
Het IOM blijft echter nuchter als het gaat om de werkelijke impact van de spots. ‘De meeste mensen zullen nooit luisteren. Het wantrouwen ten opzichte van de overheid en ngo’s is te groot’, stelt Laurent de Boeck van het IOM, ‘ze blijven er hoe dan ook van overtuigd dat emigreren hun enige redding is.’
De Zwitserse spots volgen op eerdere soortgelijke projecten gefinancierd door de Europese Unie en Spanje. De Spaanse campagne was er vooral op gericht Senegalezen af te raden de boot te nemen naar Spanje. Met tragische en schrikwekkende beelden werd getoond in welke mensonwaardige situaties bootvluchtelingen verzeild geraken, voor en na de aankomst in het beloofde land. Spanje schat dat vorig jaar ongeveer zesduizend vluchtelingen gestorven zijn op zee.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws