Dossier De auto is dodelijk, ook als hij stilstaat

De funeste rol van de verbrandingsmotor op fossiele brandstof in de klimaatverandering is gekend. De kwalijke gevolgen van de uitstoot van diezelfde wagens in onze steden is intussen ook een belangrijk thema. Het aantal doden en gekwetsten in het verkeer daalt bij ons, maar het verkeer is in Afrika intussen een van de belangrijkste doodsoorzaken geworden. De tijd dat de auto-industrie ongedwongen reclame kon laten maken door elke rijdende Belg met de sticker ‘De auto, mijn vrijheid’, ligt ver achter ons. Toch blijven we verslaafd aan onze (salaris)wagens. Hoe dodelijk is de auto eigenlijk?

vr 22/06
CC-BY-SA-4.0
In april maakte de Europese Commissie de nieuwe statistieken over verkeersslachtoffers in de EU bekend. Waarom is Zweden keer op keer de best presterende lidstaat en Roemenië steeds opnieuw de laatste in de rij?
do 21/06
© Matjaz Krivič
Wat hebben een giftig meer in Mongolië, een dodelijke longziekte in de Congolese kobaltmijnen en waterconflicten in de Andeslanden met elkaar gemeen? Dit: de zware tol die betaald wordt voor onze alleen in schijn groene elektrische auto’s.
di 19/06
© deBuren
De auto zet wereldwijd het leven van miljoenen mensen en het bestaan van de planeet op het spel. Is de auto een moordwapen? Drie experts beantwoordden deze vraag tijdens de laatste MO*talks.
wo 13/06
© Janusz Ratecki
Nauwelijks dertig jaar geleden verplaatsten de Chinezen zich massaal met de fiets. Met de stijgende welvaart werd de auto echter een van de zichtbaarste symbolen van individuele vooruitgang – en van de maatschappelijke problemen die daardoor veroorzaakt worden.
di 12/06
© Reuters / Fabrizio Bensch
Van alle lobbygroepen is de autolobby de efficiëntste en best georganiseerde. En van alle autolobbygroepen weegt de Duitse het zwaarst. Dieselgate veranderde daar volgens de verklaringen van de politiek wel iets aan, maar in de praktijk bleef veel bij het oude. ‘Voor de autobouwers is het eenvoudig: ze willen zo weinig mogelijk doen.’
vr 08/06
© Reporters / Robert Schlesinger
Schenden rechters de democratie en de scheiding der machten en gaan ze hun boekje te buiten als ze de overheid op het matje roepen in de rechtszaken over schone lucht die door burgeractivisten worden aangespannen? Absoluut niet, zeggen rechtswetenschappers. Meer nog, het is hun verdomde plicht.
do 07/06
© Public domain (CC0)
Verkeersongevallen zijn wereldwijd de belangrijkste niet aan ziekte gebonden doodsoorzaak. De VN legden zich daarom met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen een stevige ambitie op: tegen 2020 zou in vergelijking met 2015 het aantal doden en gewonden in het verkeer met de helft moeten dalen. Die doelstelling zal helaas niet gehaald worden. Het toenemend aantal voertuigen in de wereld maakt de uitdaging zelfs nog groter. Een stand van zaken.
wo 06/06
© Louis Lammertyn
Auto’s verbieden in de stad noemt de Canadese stedenbouwkundige en mobiliteitsdeskundige Brent Toderian een lui idee. ‘Je moet de auto niet bannen, je moet hem aan banden leggen door hem de laagste prioriteit toe te kennen.’ Zijn toverwoord is “multimodaal”: wandelen, fietsen, openbaar vervoer en gedeeld autogebruik zo aantrekkelijk maken, dat de auto eerder last dan lust wordt.
za 02/06
Adam Cohn (CC BY-NC-ND 2.0)
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is het verkeer de belangrijkste doodsoorzaak voor 15- tot 29-jarigen wereldwijd. De WHO-top vijftig van landen waar relatief de meeste verkeersdoden vallen, ligt bijna exclusief op het Afrikaanse continent. MO* ging poolshoogte nemen in Kameroen. Elke dag verliezen er gemiddeld zeventien mensen van de 24 miljoen inwoners het leven in het verkeer – ruim zesduizend per jaar.