Meer fietspaden zorgen automatisch voor minder obesitas en chronische ziektes

Investeren in fietspaden heeft veel voordelen. Meer fietspaden betekent meer fietsers, en dus minder auto’s. Vervuiling en fileleed zouden op die manier heel efficiënt beperkt kunnen worden. Belangrijker nog zijn de voordelen die het met zich meebrengt op vlak van gezondheid, dat blijkt uit een onderzoek van de University of Columbia.

Ian Morton (CC BY-NC-SA 2.0)

 

Elke 1200 euro die de stad New York in 2015 investeerde in betere en veiligere fietspaden, had een rechtstreekse invloed op de gezondheid van de inwoners: één extra gezond levensjaar verdeeld over alle inwoners van de stad. De investering levert dus directe winsten op voor de algemene gezondheid van de bewoners van de stad. Dat blijkt uit een onderzoek van het departement Public Health aan de Columbia University.

Het zou onder meer een oplossing bieden voor obesitas en chronische ziektes gelinkt aan een gebrek aan lichaamsbeweging.

Hoe beter de fietsinfrastructuur, hoe meer mensen de fiets als een volwaardig vervoermiddel zullen aanschouwen en er dagelijks gebruik van zullen maken, valt er te lezen in het onderzoek. In de stad New York, die in 2015 meer dan 72 km aan moderne, beveiligde fietspaden liet aanleggen, steeg het aantal mensen bereid om op de fiets te stappen, met maar liefst 9,32% op een jaar tijd.

De fiets is een belangrijk middel in de strijd tegen obesitas en chronische ziektes

Op die manier biedt het niet enkel een potentiële oplossing voor vervuiling en fileleed, maar kan de bevolking op een eenvoudige en veilige manier dagelijks aan lichaamsbeweging doen.

Op termijn zouden overheden zo zelfs een pak geld kunnen besparen. Niet alleen omdat het aanzienlijk goedkoper is om fietspaden te onderhouden dan grotere autowegen, maar ook omdat het bijdraagt tot een gezondere bevolking.

Het aanleggen van de fietspaden is weliswaar niet dé goedkoopste oplossing maar ook niet de duurste oplossing in de gezondheidszorg. Zo zou het duurder uitkomen dan vaccins, maar veel goedkoper dan de meeste medische ingrepen die opgelost kunnen worden door regelmatiger de fiets te verkiezen.

Voor de studie baseerden de onderzoekers zich op cijfers van de stad New York. In 2015 werd er meer dan 72km aan fietspaden aangelegd, voor een totaal bedrag van 7,5 miljoen euro. Dat geld zou, volgens het onderzoek, na 34 jaar al terugverdiend kunnen worden.

… én veiligheid

Er zijn ruim 67 miljoen fietsers in de Verenigde Staten, goed voor zo’n driehonderd miljoen ritten per jaar, enkel al in de grootste steden. Er vallen gemiddeld zevenhonderd dodelijke slachtoffers per jaar door de gevolgen van een slechte fietsinfrastructuur en nog eens 48.000 zwaargewonden.

Dat maakt van Amerika het meest gevaarlijke westerse land om in te fietsen. Dat cijfer zou aanzienlijk teruggeschroefd kunnen worden met veiligere fietspaden.

De onderzoekers maken zich sterk dat hun bevindingen ook toegepast kunnen worden op andere grootsteden in westerse landen. Als voorbeeld wordt er verwezen naar Duitsland en Nederland, waar je respectievelijk twee tot drie keer minder kans oploopt om aangereden te worden tijdens een rit.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.