CO2-uitstoot Europese auto's fors gedaald in 2020
De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in de Europese Unie is met 12% gedaald in 2020. Dat blijkt uit officiële cijfers van het Europese Milieuagentschap (EEA).
Voorlopige cijfers van de EEA tonen aan dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe passagiersauto’s in de EU, IJsland, Noorwegen en Groot-Brittannië in 2020 afklokte op 107,8 gram CO2 per kilometer. Dat is voor het eerst sinds 2016 een daling, van 12 procent.
Het aandeel elektrische voertuigen in de verkoop verdrievoudigde van 3,5 procent in 2019 tot 11 procent in 2020.
Strengere normen nodig
‘Er zijn strengere CO2-normen nodig om te zorgen dat de hele industrie motoren op fossiele brandstoffen uitfaseert tegen 2035.’
‘Twee jaar geleden nam de uitstoot van nieuwe auto’s nog toe, maar de scherpe daling vorig jaar laat zien dat autofabrikanten voldoen aan de CO2-normen’, zegt Lucien Mathieu van T&E. ‘Sommige autofabrikanten hebben al aangekondigd wanneer ze volledig elektrisch zullen gaan, maar er zijn strengere CO2-normen nodig om te zorgen dat de hele industrie motoren op fossiele brandstoffen uitfaseert tegen 2035.’
Bestelwagens
Ook de gemiddelde uitstoot van nieuwe bestelwagens is vorig jaar gedaald, maar veel minder sterk: slechts met 1,5 procent, tot 157,7 gram CO2/km. Het marktaandeel van elektrische bestelauto’s steeg vorig jaar tot amper 2,3 procent. Volgens T&E zijn de CO2-normen voor bestelwagens zo zwak dat de meeste fabrikanten eraan kunnen voldoen zonder ook maar één emissievrij voertuig te verkopen.
Verwacht wordt dat de EU op 14 juli nieuwe CO2-doelstellingen voor auto’s en bestelwagens voorstelt.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws