‘Onthutsend om te zien dat er zo weinig veranderd is’

Dieselgate blijft aanslepen: miljoenen diesels met verdachte uitstootcijfers

Ruben de Rijcke / Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Maar liefst 77 % van de dieselmodellen toont in officiële tests “verdachte” stikstofniveaus. Dat wijst volgens ICCT, de ngo die in 2015 het oorspronkelijke dieselschandaal aan het licht bracht, op “waarschijnlijk” gesjoemel.

Maar liefst 77 % van de dieselmodellen toont in officiële tests “verdachte” stikstofniveaus. Dat wijst volgens ICCT, de ngo die in 2015 het oorspronkelijke dieselschandaal aan het licht bracht, op “waarschijnlijk” gesjoemel.

In 2015 kwam aan het licht dat heel wat dieselauto’s aanzienlijk meer vervuilden dan hun officiële testresultaten deden vermoeden. De auto’s bleken uitgerust met speciale software om tijdens de testen hun uitstoot tijdelijk te beperken – het begin van het Volkswagen-schandaal of “Dieselgate”.

In minstens 40 % van de gevallen zou in de data sprake zijn van extreme uitstootwaarden en is er ‘vrijwel zeker’ sprake van manipulatie.

Dat leidde tot de invoering van strengere tests in 2019, maar die hadden geen impact op de 53 miljoen dieselwagens die tussen 2009 en 2019 al verkocht waren.

De International Council on Clean Transportation (ICCT) nam de testgegevens van die automodellen onder de loep, en stelt in 77 % van de Euro 5- en Euro 6-diesels “verdachte” stikstofwaarden vast. Dat komt overeen met 19 miljoen wagens die nog rondrijden op Europese wegen, die ‘waarschijnlijk’ gebruik maken van sjoemelsoft- of hardware.

In minstens 40 % van de gevallen (13 miljoen voertuigen) zou in de data sprake zijn van extreme uitstootwaarden en is er ‘vrijwel zeker’ sprake van manipulatie, zegt de ngo.

Drie landen aangeklaagd

Volgens de EU-wetgeving hebben lidstaten de verantwoordelijkheid om gevallen van mogelijke manipulatie te onderzoeken en van fabrikanten te eisen dat zij corrigerende maatregelen nemen als een verboden manipulatie-instrument wordt gevonden.

Maar sinds het Dieselgate-schandaal hebben maar een handvol fabrikanten in Europa terugroepacties en updates van dieselauto’s uitgevoerd, stellen de ngo’s ICCT en ClientEarth.

Op basis van het ICCT-onderzoek en een recente uitspraak van het Europees Hof heeft ClientEarth daarom al klacht ingediend bij de Franse, Duitse en Britse overheid.

‘Meer dan zeven jaar na het eerste Dieselgate-schandaal is het onthutsend om te zien dat er zo weinig veranderd is’, zegt advocate Katie Nield. ‘We hebben klacht ingediend bij drie nationale overheden om te eisen dat de vuile erfenis van Dieselgate voor eens en altijd wordt opgeruimd. Dit is een verraad van het vertrouwen van consumenten en burgers, en de overheid kan de autobouwers niet straffeloos laten.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.