Foto van lief kalfje doet vooral vrouwen minder vlees eten

Jack Malvern CC BY-NC 2.0

 

Foto’s van babydieren maken dat mensen minder trek hebben in vlees, blijkt uit Brits onderzoek. Het effect blijkt veel sterker bij vrouwen dan bij mannen.

Dierenrechtenorganisaties gebruiken vaak beelden van biggetjes en kalfjes om mensen te laten afzien van vlees, maar tot nog toe was het effect daarvan niet wetenschappelijk onderzocht. Britse psychologen van Lancaster University en University College London organiseerden daarom drie verschillende onderzoeken bij 781 Amerikanen.

‘We ontdekten dat zowel mannen als vrouwen babydieren kwetsbaar en schattig vinden, en gevoelens van tederheid en warmte ontwikkelen ten aanzien van die dieren’

In een van de onderzoeken lieten de wetenschappers de proefpersonen een beeld van een vleesgerecht zien in combinatie met een beeld van een dier, zoals een kalf of een volwassen koe. Ze kregen te horen dat het vlees afkomstig was van het getoonde dier.

Uit de studie bleek dat mensen hun zin in vlees snel verliezen als ze babydieren te zien krijgen. Bij het kijken naar volwassen dieren was er nauwelijks effect.

‘We ontdekten dat zowel mannen als vrouwen babydieren kwetsbaar en schattig vinden, en gevoelens van tederheid en warmte ontwikkelen ten aanzien van die dieren’, zegt hoofdonderzoeker Jared Piazza. ‘En die gevoelens lijken een omgekeerd effect te hebben op de zin in vlees bij veel mensen.’ 

Vrouwen en vlees

Opvallend was dat het effect veel sterker speelde bij de vrouwelijke respondenten. ‘We ontdekten dat mannen en vrouwen verschillen in de manier waarop ze het vleesgerecht beoordeelden, naarmate het vlees gepaard ging met een beeld van een babydier’, zegt Piazza. ‘De appetijt van vrouwen voor vlees was veel lager dan die van mannen.’

Volgens Piazza is dat mogelijk omdat vrouwen nog steeds een meer zorgende rol opnemen, ook in de huidige westerse samenleving. ‘Onze bevindingen zijn mogelijk de weerspiegeling van de grotere emotionele afstemming met baby’s en ze als gevolg daarvan meer meevoelen met babydieren.’

Maar ook de mannelijke stereotypen kunnen een rol spelen. ‘Daarbij komt dat vlees geassocieerd wordt met mannelijkheid, beelden van stoere mannen die vlees eten om spiermassa te kweken, en prehistorische ideeën van de man als jager’, zegt Piazza. ‘Vrouwen hebben een veel meer ambivalente houding tegenover vlees en hun identiteit is er minder mee verbonden.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift