Jeansgigant Levi's legt zichzelf streng klimaatdieet op

Mike Mozart CC BY 2.0

 

Kledingproducent Levi Strauss & Co. stelt zichzelf ambitieuze klimaatdoelen: het bedrijf wil de eigen uitstoot van broeikasgassen met 90 procent verminderen tegen 2025.

De eigen gebouwen en winkels zullen volledig op hernieuwbare elektriciteit overschakelen. Maar daarmee alleen zal het bedrijf het niet halen. De grootste uitdaging wordt om de wereldwijde toeleveringsketen te verduurzamen.

Om daar op in te zetten volgt het kledingbedrijf de doelstellingen zoals geformuleerd in het Science Based Targets Initiative, een initiatief dat commerciële bedrijven - die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de uitstoot van broeikasgassen - aanspoort om zichzelf strenge klimaatdoelen op te leggen en zo de temperatuurstijging lager dan 2 graden Celsius te houden. 

Innovatie voor de mode-industrie

Op die manier wil de jeansproducent tegen 2025 ook in de toeleveringsketen een vermindering van 40 procent van de uitstoot van broeikasgassen bereiken. Ze zijn hiermee een van de eerste bedrijven om de strenge doelstellingen uit te breiden naar hun hele keten.

Momenteel tekenden al 448 bedrijven in op het Science Based Targets Initiative, waaronder nu dus ook Levi’s. Naast positieve gevolgen voor het milieu blijken de doelstellingen ook positieve effecten te hebben voor het bedrijf. Zo zegt 52 procent van de 185 ondervraagde bedrijven dat deze doelstellingen het vertrouwen van investeerders heeft verhoogd.

‘Levi Strauss & Co. heeft de ambitieuze doelstellingen geformuleerd in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs’

‘Levi Strauss & Co. heeft de ambitieuze doelstellingen geformuleerd in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs’, zegt Cynthia Cummus van het World Resources Institute, één van de partners van het initiatief.

‘De doelstellingen van het bedrijf zijn een voorbeeld van vooruitstrevende innovaties die de mode-industrie nodig heeft en zijn een model voor zakelijk succes in een CO2-arme wereld.’

Levi Strauss & Co. is een van de grootste kledingmerken en een leider op vlak van jeansmode. De producten van het bedrijf worden in 110 verschillende landen ter wereld verkocht.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.