Cruisesector moet dringend verduurzamen

Luxecruises stoten tien keer meer uit dan alle Europese auto’s

 Anne & Saturnino Miranda (CC0)

 

Luxecruises stoten wereldwijd vele keren meer zwaveloxiden uit dan alle 260 miljoen Europese auto’s samen. Ook de uitstoot van stikstofoxiden is bijzonder hoog, vooral in toeristische trekpleisters als Barcelona en Venetië, blijkt uit cijfers van de transport- en milieuorganisatie T&E.

Carnival Corporation, het grootste cruisebedrijf ter wereld, stoot meer dan tien keer zoveel zwaveloxiden (SOx) uit als alle 260 miljoen Europese auto’s samen, blijkt uit het rapport.

De tweede grootste cruisevloot, van Royal Caribbean Cruises, stoot nog eens vier keer zoveel uit als de Europese autovloot. De vervuiling met SOx creëert aerosolen van sulfaat, die een gevaar vormen voor de gezondheid en bijdragen aan de verzuring op land en op zee.

Trekpleisters

Spanje, Italië en Griekenland lijden het meeste onder die vervuiling, gevolgd door Frankrijk en Noorwegen. De steden die het meest vervuild worden, zijn vaak Europese havensteden en toeristische trekpleisters als Barcelona, Venetië en Palma de Mallorca. De hoge blootstelling in veel van die landen heeft echter ook te maken met de lakse standaarden rond zwavelhoudende brandstoffen, zegt T&E.

“Luxe cruiseschepen zijn drijvende steden die aangedreven worden door de vuilste brandstof die je je kunt indenken”, zegt Faig Abbasov van T&E. “De steden hebben het juist om vuile dieselauto’s te verbieden, maar ze geven tegelijk vrije doorgang aan cruiseschepen die giftige wolken uitbraken die schadelijk zijn voor zowel de mensen aan boord als de bevolking aan de kust. Dat is onaanvaardbaar.”

Stikstofoxiden

Ook de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door de schepen eist een zware tol van sommige steden, goed voor zo’n 15 procent van de stikstofoxiden van de Europese autovloot. In Marseille bijvoorbeeld stootten 57 cruiseschepen in 2017 bijna evenveel uit als een kwart van de 340.000 auto’s in de stad.

Ook langs de kusten van Noorwegen, Denemarken, Griekenland, Kroatië en Malta zijn een handvol schepen verantwoordelijk voor meer NOx dan het merendeel van hun binnenlandse autovloot.

Strengere regels

T&E pleit daarom voor een Europese zero-emissie havenstandaard, die later uitgebreid kan worden naar andere types schepen. De bestaande ‘emission control areas’ (ECA’s), die momenteel bestaan in de Noordzee, de Baltische Zee en het Kanaal, zouden uitbreid moeten worden naar de andere Europese zeeën.

“Er zijn genoeg volwassen technologieën om cruiseschepen schoner te maken”, zegt Abbasov. “Elektriciteit vanaf kade kan helpen om de uitstoot in de haven terug te dringen, batterijen zijn een oplossing voor kortere afstanden en waterstof kan zelfs de grootste schepen aandrijven. Maar de cruisesector is blijkbaar niet bereid om die transitie vrijwillig te maken. Dus hebben we de overheden nodig om in te grijpen en een nuluitstoot af te dwingen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.