Er IS nood aan een Europees doelstelling voor elektrische stadsbussen

Maar 1 op de 10 nieuwe stadsbussen is elektrisch

Michał Kwaśniak CC BY-NC-ND 2.0

 

Amper 9 procent van de nieuwe stadsbussen die in de EU aangekocht worden rijdt volledig elektrisch. Dat is een groot contrast met China, dat volop inzet op schone lijnbussen.

Meer dan 95 procent van de stedelijke gebieden in de EU kampen met luchtvervuiling, en een groot deel daarvan is te wijten aan dieselmotoren. Toch blijven gemeenten in de EU volop dieselbussen aan schaffen, blijkt uit een analyse door Milieu- en Transportkoepel T&E. Amper 9 procent van de nieuwe bussen is volledig elektrisch.

Even duur

Toch zijn elektrische bussen over hun hele levenscyclus niet duurder dan dieselbussen, berekende T&E. Tenminste, als ook hun impact op de lucht- en geluidsvervuiling wordt meegerekend. Als ook nog eens de impact op het klimaat in rekening wordt gebracht, zijn elektrische bussen de betere keuze.

‘Elektrische bussen zijn niet alleen de superieure keuze in elk aspect, maar ook de enige rationele’

‘Elektrische bussen zijn nu al de superieure keuze in elk aspect’, zegt Lucien Mathieu, mobiliteitsanalist bij T&E. ‘Ze hebben geen uitstoot en zijn stil, comfortabel en zuinig. Als burgemeesters en regio’s de strijd tegen de luchtvervuiling en de klimaatcrisis ernstig nemen, is de enige rationale beslissing om voortaan alleen nog elektrische bussen aan te kopen.’

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws

Drempels

Uit de analyse door T&E blijkt dat er twee belangrijke drempels zijn voor de elektrificatie van het bussenpark in Europa. Ten eerste is er de veel hogere kost bij aanschaf: tot tweemaal zoveel als een conventionele dieselbus. Dat maakt het vooral voor minder rijke gemeenten moeilijk om de aanschaf zonder hulp aan te kunnen. En het zijn meestal net die steden die met een grotere luchtvervuiling kampen.

De twee drempel is het gebrek aan een sterk beleid dat zowel de gemeenten als de fabrikanten stimuleert om te investeren in elektrische modellen. Zo’n beleid zou tot schaalvoordelen leiden die de prijs van elektrische bussen doen dalen.

Europa

De Milieucommissie in het Europees Parlement pleit voor zo’n  ambitieus beleid met een aankoopdoelstelling van 50 procent uitstootloze bussen tegen 2025 en 75 procent tegen 2030. Maar het parlement zelf volgt voorlopig niet.

‘Voor steden die worstelen met de hoge prijs van uitstootloze bussen zou er een fonds beschikbaar moeten zijn’

‘Voor steden die worstelen met de hoge prijs van uitstootloze bussen zou er een fonds beschikbaar moeten komen in de nieuwe EU-begroting van 2020’, zegt Lucien Mathieu van T&E. ‘En om de prijs verder te drukken is er nood aan een Europees doelstelling voor nieuwe stadsbussen. Daarom dringen we er bij het hele parlement op aan om de voorstelen te steunen als volgende week beslist wordt over nieuwe standaarden voor vrachtwagens en bussen.’

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift