Malinese boeren melden zich massaal aan bij digitale infodienst

De mobiele infodienst ‘Sènèkèla’, bedoeld voor boeren in Mali, heeft binnen twee maanden meer dan 154.000 gebruikers weten te werven. Dat meldt het International Institute for Communication and Development (IICD), dat meewerkte aan de introductie van de dienst.

  • ICT4D.at (CC BY-SA 2.0) ICT4D.at (CC BY-SA 2.0)

Via Sènèkèla kunnen boeren en andere geïnteresseerden uit de landbouwsector informatie over marktprijzen opvragen en gebruik maken van een callcenter met landbouwexperts.

“Net als met alle nieuwe diensten moet er een stabiele gebruikersbasis zijn om te kunnen blijven bestaan zonder financiële steun. Maar dat we binnen twee maanden na de start al 154.000 gebruikers hebben, zegt iets over het potentieel”, zegt François Laureys, landmanager voor Mali bij het IICD. Om rendabel te worden, heeft de dienst minimaal 1 miljoen gebruikers nodig.

Marketingcampagne

De marketingcampagne heeft een cruciale rol gespeeld bij de succesvolle introductie van de mobiele agridienst in de regio’s Sikasso en Koulikoro, zegt het IICD. Telecombedrijf Orange Mali zette daarvoor onder meer tv-reclame in.

Het IICD assisteerde bij de introductie van de dienst en is verantwoordelijk voor het up-to-date houden van marktprijzen van landbouwgewassen, zoals shea noten, uien en cashewnoten. Het is de bedoeling de dienst in 2015 uit te breiden naar twee andere regio’s, Segou en Mopti. Het aantal gewassen waarover informatie kan worden opgevraagd, wordt dan uitgebreid met producten zoals maïs, aardappelen, zoete aardappelen, rijst, sorghum en gierst.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2630   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift