‘Bedrijven sluiten de ogen voor de schade die wordt veroorzaakt door hun zakenvluchten’

Meeste bedrijven niet van plan zakenvluchten af te bouwen

© Simply Aviation/ Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Twee derde van de klimaatimpact van vliegen ligt niet aan CO2-uitstoot, maar aan andere stoffen zoals lachgas.

Amper 15 procent van de bedrijven heeft geloofwaardige plannen om de uitstoot van hun zakenreizen te verminderen. Dat blijkt uit een onderzoek van Travel Smart Campaign. ‘Bedrijven sluiten de ogen voor de schade die wordt veroorzaakt door hun zakenvluchten.’

Van de 322 bedrijven die onderzocht werden, hebben er nauwelijks vijftig doelstellingen om de uitstoot door hun zakenreizen te verminderen, blijkt uit de enquête. Grote bedrijven als Volkswagen, KPMG en Johnson & Johnson hebben geen overtuigende ambities in die richting.

‘De grootste uitstoters kunnen een buitengewoon belangrijke rol spelen bij het verminderen van de uitstoot van zakelijke vliegreizen.’

Zo’n veertig bedrijven rapporteren de volledige uitstoot van hun zakenvluchten. Farmareuzen als AstraZeneca en Pfizer en adviesbureau Deloitte zijn daarbij.

Amper vier bedrijven krijgen de ‘gold standard’: zij delen niet alleen de volledige uitstoot uit zakenreizen, maar beloven die ook te halveren tegen 2025. Het gaat om het Noorse farmabedrijf Novo Nordisk, de Zwitserse herverzekeraar Swiss Re, Brits investeringsbedrijf Fidelity International en de Nederlandse bank ABN Amro.

Meer dan enkel CO2

Er is veel meer actie nodig, zeggen milieuorganisaties, want de klimaatimpact van zakenreizen reikt veel verder dan enkel de CO2-uitstoot. Vliegtuigmotoren stoten ook andere stoffen uit, waaronder lachgas, zwaveldioxide, fijnstof en waterdamp. Die zijn verantwoordelijk voor naar schatting twee derde van de totale klimaatimpact van vliegen. 

‘Bedrijven sluiten de ogen voor de schade die wordt veroorzaakt door hun zakenvluchten’, zegt Denise Auclair van milieukoepel Transport & Environment. ‘Slechts enkele koplopers zijn in lijn met de wetenschap door ook hun niet-CO2-emissies te rapporteren − het verborgen deel van de ijsberg.’

‘De grootste uitstoters kunnen een buitengewoon belangrijke rol spelen bij het verminderen van de uitstoot van zakelijke vliegreizen’, aldus Auclair. ‘De middelen om dat te bereiken zijn toegankelijker dan ooit tevoren: treinreizen als de afstand dat toelaat en videoconferenties om langeafstandsvluchten te vermijden.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.