CO2Logic wil bedrijven stimuleren om hun plastic voetafdruk te verminderen en te compenseren

Nieuw label beloont "plasticneutrale" bedrijven

VIVIANE MONCONDUIT / Pixabay

Klimaatadviesbureau CO2logic richt zich als eerste in België op plasticneutraliteit. Bedrijven die hun plasticverbruik succesvol terugdringen en compenseren krijgen het label “Plastic Neutral”.

CO2logic is gespecialiseerd in de berekening van de CO2-impact van bedrijven en organisaties, maar richt zich nu ook ook op plasticneutraliteit. Bedrijven die hun plasticverbruik succesvol terugdringen en compenseren worden door CO2logic en certificeringsbedrijf Vinçotte beloond met het “Plastic Neutral”-label.

Dit label toont aan dat ze hun plastic voetafdruk (“plastic footprint”) effectief verkleinen en compenseren en dus niet doorschuiven naar de maatschappij.

Zo wil CO2logic een financiële brug slaan tussen de bedrijfswereld en wereldwijde initiatieven rond duurzame plasticophaling en -recyclage die dringend nood hebben aan fondsen in de strijd tegen plastic afval.

Virgin plastic

91 procent van ons plastic afval wordt niet gerecycleerd. De belangrijkste reden is dat het voor bedrijven goedkoper is om te investeren in de productie van nieuw “virgin plastic” dan in het hergebruiken van oud plastic. Zo komt er steeds meer kunststof in circulatie. Een deel eindigt op stortplaatsen of wordt verbrand, maar elk jaar belandt ook meer dan acht miljoen ton plastic afval in onze oceanen, het equivalent van vijftien vrachtwagenladingen per minuut.

‘Plasticneutraliteit kan voor een kentering zorgen.’

‘De aanpak rond plasticrecyclage van de afgelopen decennia werkt blijkbaar niet’, zegt Antoine Geerinckx, oprichter van CO2logic. ‘Plastic werd te vaak verscheept naar openluchtstortplaatsen in ontwikkelingslanden waar arbeiders het in erbarmelijke omstandigheden moeten recycleren. Maar bij zware regen of erosie komt het plastic vaak in rivieren of in de zee terecht.’

Plasticneutraal

Wereldwijd zetten initiatieven zich in voor een circulaire plasticverwerking, maar veel soorten plastic vallen alsnog uit de boot. ‘Ze hebben een te kleine marktwaarde of kosten te veel per ton om te recycleren’, zegt Geerinckx. ‘Plasticneutraliteit kan voor een kentering zorgen.’

Supermarktketen Delhaize heeft met het actieplan “The Lion’s Footprint” als eerste onderneming in België het engagement uitgesproken om plasticneutraal te worden en werkt actief toe om haar plasticgebruik drastisch te verminderen en wat overblijft te compenseren.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
‘De winst is dubbel’, zegt Geerinckx. ‘Enerzijds tonen de bedrijven en organisaties die het label behalen dat ze zich bewust zijn van hun plastic voetafdruk en deze willen verminderen. Anderzijds zorgen ze door de compensatie van hun plasticverbruik voor financiering voor recyclage van low value plastic over de hele wereld. Zo wordt dit plastic wel verwerkt, geraakt het opnieuw in circulatie en kunnen we het verschil maken in de strijd tegen plastic afval.’

Duurzame alternatieven

Het gebruik van plastic helemaal vermijden is momenteel nog niet mogelijk, weet ook CO2Logic. Daarom geeft het bureau bedrijven en organisaties de kans om projecten rond het hergebruik van plastics in het buitenland te ondersteunen.

‘Het gaat hier helemaal niet om greenwashing’, zegt Geerinckx. ‘Vinçotte zal voor elk project mee bewaken dat effectieve plasticneutraliteit wordt bereikt. De compensatie van de plastic voetafdruk van bedrijven vertaalt zich in een investering die kan bijdragen aan de grote opkuis van onze oceanen en rivieren en de manier waarop hier en in ontwikkelingslanden plasticafval wordt verwerkt.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift