Onvoldoende technische informatie of gebrek aan engagement van consument?

Outdoor kledij kan met gemak een stuk groener

Fjällräven / IPS

Gore-Tex, de bekendste producent van waterafstotende membranen in outdoor kledij, beloofde in 2017 om tegen volgend jaar geen giftige chemicaliën meer te verwerken. Merken als Vaude en Fjällräven hadden dat al eerder beslist.

Ski- en regenkledij moet ons beschermen tegen natte sneeuw en een fikse regenbui. Al te vaak is de kleding zo samengesteld dat die ook beschermt tegen oliehoudende vloeistoffen. ‘Dat is niet alleen overbodig, maar vooral erg belastend voor het milieu’, waarschuwen wetenschappers. Ze willen fabrikanten maar vooral de consument een stuk beter informeren.

Regenafstotende chemische stoffen in outdoor kledij kunnen en moeten uitgefaseerd worden, stellen de Britse en Zweedse textielonderzoekers. ‘Ze zijn erg schadelijk voor het milieu.’

Deze stoffen worden vandaag nog vaak gebruikt in kledij van onder meer artsen en hulpdiensten. Maar nieuw onderzoek toont aan dat gefluoreerde chemicaliën ook overontwikkeld zijn voor de gewone consument, waardoor een klassieke regenjas al te vaak ook bescherming biedt tegen olie en andere vlekken.

Volgens onderzoekers van de universiteiten van Leeds en Stockholm zijn alternatieven voor deze schadelijke waterafstotende stoffen onmiddellijk beschikbaar.

Zij publiceerden hun bevindingen in de Journal of Cleaner Production.

Waterafstotend

‘Milieuvriendelijke en bio-afbreekbare oplossingen zijn beschikbaar, maar ze worden tegengehouden door sommige producenten en verdelers’, zegt Richard Blackburn, hoofd van de onderzoeksgroep naar duurzame materialen aan de School of Design van de universiteit van Leeds.

De reden waarom dit gebeurt, vindt hij onduidelijk. ‘Misschien is het een gebrek aan goede informatie, te weinig technische informatie die de effectiviteit van de alternatieven aantoont, of een gebrek aan engagement van de consument.’

‘Niet-gefluoreerde alternatieven zijn even goed voor kledij die enkel waterdicht moet zijn en waarvan niet verwacht wordt dat ze vlekafstotend is’

De studie onderzocht driehonderd merken van outdoor kledij en vond dat de consumenten vooral verwachten dat waterafstotende materialen hen droog houden, niet zozeer dat het materiaal vlekafstotend is.

‘Niet-gefluoreerde alternatieven zijn even goed voor kledij die enkel waterdicht moet zijn maar waarvan niet verwacht wordt dat ze vlekafstotend is’, zegt Blackburn.

Beschermende kleding op basis van fluorhoudende chemische middelen zijn effectief voor pakken die worden gedragen door medisch personeel omdat het hen beschermt tegen infectie verspreid door lichaamsvloeistoffen. Ook wordt het ingezet voor uniformen van militairen, brandweermannen, of olie- en gasindustriepersoneel ter bescherming tegen chemische verontreiniging.

Volgens coauteur van de studie, Philippa Hill is er ook voor de kleding van mensen uit deze beroepscategorieën nog ruimte voor innovatie. ‘Hier liggen enorme opportuniteiten vrij voor toekomstige innovatie’, zegt ze.

Kwart van de chemische stoffen

De wetenschappers wijzen met dit onderzoek op het feit dat de textiel- en kledingindustrie een kwart van alle chemicaliën wereldwijd gebruikt in het productieproces en op die manier een enorme bijdrage levert aan de milieuvervuiling.

Wat betreft de gefluoreerde chemicaliën: die vinden hun weg tot in het milieu via slijtage en na het wassen van het textiel. Deze chemische stoffen zijn zeer moeilijk afbreekbaar en worden ook gelinkt aan gezondheidsproblemen bij de mens.

‘We willen textielfabrikanten bijstaan in de ontwikkeling van alternatieven die minimale milieu-impact hebben’, zegt coauteur Ian Cousins van de universiteit van Stockholm. ‘We moeten de functionaliteit en de duurzaamheid ervan kenbaar maken, anders gaan mensen niet over tot het kopen van de groenere alternatieven.’

Gore-Tex, de bekendste producent van waterafstotende membranen in outdoor kledij, beloofde in 2017 om tegen volgend jaar geen giftige chemicaliën meer te verwerken. Merken als Vaude en Fjällräven hadden dat al eerder beslist.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift