Voedingswinkels profiteren van economische crisis in Zimbabwe

  • CC Astacus In Zimbabwe komen maandelijks 70 voedingswinkels bij: een duidelijke stijging in vergelijking met vorig jaar. CC Astacus

Millicent Gananda, een 34-jarige moeder, gaat met twee van haar kinderen naar een supermarkt in de Zimbabwaanse hoofdstad Harare. Maar veel plezier beleven ze daar niet aan. “Ik kan enkel de zaken op mijn lijstje kopen, na bijna drie maanden sparen, want het leven is verschrikkelijk duur tegenwoordig”, vertelt ze.

Gananda geeft les in een overheidsschool, maar kan zich naast basisvoedsel voor haar gezin niets anders veroorloven, omdat de economie in het Zuid-Afrikaanse land in zwaar weer verkeert.

Ze is niet de enige die de focus heeft verlegd naar voeding. “Mijn familie te eten geven is de grootste prioriteit geworden nu het leven hier alsmaar harder wordt”, verklaart Adious Matutu, een vader van vijf uit Gweru in de provincie Midlands, op 277 km ten westen van Harare.

Nieuwe winkels

Shupikai Chipunza, uitbaatster van een kruidenierswinkeltje in Harare, klaagt niet. “Aan het eind van de dag heb ik altijd meer dan 970 euro in de kassa zitten. Sinds dit jaar gaat het alleen nog maar in stijgende lijn, omdat mensen gefixeerd zijn op zichzelf en hun familie voeden. Andere, minder primaire noden verdwijnen naar de achtergrond.”

De crisis laat zich voelen. Volgens officiële cijfers gingen er tussen juli 2011 en juli 2013 in Harare alleen al 711 ondernemingen op de fles, waarbij 8336 mensen werkloos werden.

Tegelijk komen er meer voedingswinkels bij. De statistieken waarmee een onafhankelijke organisatie van lokale Zimbabwaanse voedingsondernemers zwaait, toont dat er dit jaar in het land maandelijks 70 voedingswinkels (waar ook supermarkten onder vallen) bijkomen: een duidelijke stijging in vergelijking met vorig jaar.

Overlevingsinstinct

De Confederatie van Zimbabwaanse Industrieën gaf eerder dit jaar toe dat de industrie op apegapen ligt, behalve in de voedingssector. Zo moest de kledingketen Greatermans eind juni verdwijnen, om plaats te maken voor de Zuid-Afrikaanse hypermarkt Pick ‘n Pay. En na zeven jaar afwezigheid keerde de Amerikaanse fastfoodketen KFC naar Zimbabwe terug.

Economen geloven dat de huidige situatie het gevolg is van overlevingsinstinct. “Terwijl de koopkracht er nog op achteruit gaat, besteden mensen hun zuurverdiende centen aan voedsel”, verklaart de onafhankelijke econoom Kingston Nyakurukwa. “Zo creëren ze kansen voor ondernemers.”

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift