Zonnevliegtuig Solar Impulse krijgt commercieel neefje

Verschillende sleutelfiguren achter het zonnevliegtuig Solar Impulse werken aan een commerciële opvolger. Ze hebben daarvoor het bedrijf H55 opgericht en hebben al een eerste toestel klaar.

© h55.ch

 

De Solar Impulse 2 verraste vriend en vijand door als eerste vliegtuig ter wereld een reis rond de wereld te maken, puur op zonne-energie. André Borschberg, een van de twee piloten en mede-oprichter van Solar Impulse, start nu een nieuw bedrijf om de technologische erfenis commercieel te ontwikkelen. Borschberg neemt een aantal sleutelfiguren met zich mee, onder wie hoofd Elektronica Sebastien Demont en communicatiedirecteur Gregory Blatt.

Elektrisch vliegen is veelbelovend omdat het efficiënter en lichter kan. Mede dankzij de snel evoluerende software wordt er ook meer mogelijk, zoals verticaal opstijgen en landen. Op termijn kunnen elektrische vliegtuigen daardoor aanzienlijk goedkoper worden dan traditionele toestellen. En dat alles met minder geluid en een veel kleinere ecologische voetafdruk. Maar er zijn ook nog grote uitdagingen, met name wat de opslag van stroom betreft.

‘Toen ik vijftien jaar geleden met Solar Impulse begon, was elektrische aandrijving nog iets exotisch. Vandaag is het een belangrijke ontwikkelingspiste geworden voor elk groot luchtvaartbedrijf.’

‘Elektrisch luchtverkeer zal zonder twijfel de luchtvaart veranderen’, zegt Borschberg. ‘Toen ik vijftien jaar geleden met Solar Impulse begon, was elektrische aandrijving nog iets exotisch. Vandaag is het een belangrijke ontwikkelingspiste geworden voor elk groot luchtvaartbedrijf en trekt het volop startups en nieuwe spelers aan. De science fiction van vandaag is de realiteit van morgen.’

H55 wil zich op de hele aandrijfketen richten, inclusief de batterij, stroombeheer en de interface voor de piloot. Het heeft daarvoor al een demonstratietoestel ontwikkeld, de aEro1, dat het momenteel al meer dan een uur volhoudt in de lucht. Het toestel heeft inmiddels meer dan vijftig vlieguren op de teller en wordt gebruikt om de technologie verder te ontwikkelen.

Terwijl Borschberg met H55 de technologische erfenis van Solar Impulse verder ontwikkelt, zit ook zijn collega-piloot Bertrand Piccard niet stil. Piccard startte eind vorig jaar de World Alliance for Efficient Solutions, een platform om de belangrijkste spelers op het vlak van schone energie samen te brengen en hun innovatie om te smeden tot winstgevende en praktische oplossingen.

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.

LEES OOK

In de nasleep van de kernramp in Fukushima besliste de Zwitserse regering om nucleaire energie uit te faseren.
Nooit meer tonen X

Ontdek

MO*nieuwsbrieven

Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

Facebook/Twitter

Blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

MO*magazine

Abonneer je op ons unieke kwartaalmagazine voor slechts € 28.

Een abonnement nemen

MO*papers

Abonneer je op de gratis digitale achtergronddossiers (pdf) over actuele mondiale thema’s.