Prijsverhoging van de NMBS: slecht getimed en wereldvreemd

‘Heeft de NMBS niet gehoord van de klimaatmars?’

Rob Dammers CC BY 2.0

Antwerpen-Berchem NMBS 467 IC 2613 naar Hasselt

Ik probeer lichthartig en vergevingsgezind in het leven te staan, maar als ik weer eens op perron 11 in Brussel-Noord sta te wachten op een trein die niet komt en waar ik nochtans wel 147 euro voor heb betaald, voel ik een diepe haat en wraakzucht opborrelen.

Sinds kort ben ik weer full time student. Full time student met een echte studentenkaart, die ik helaas nergens voor kan gebruiken want ik ben de 26 reeds voorbij. Door een kleine speling van mijn dna wil ik nogal veel twijfelen en wist ik pas laat wat ik wou studeren.

Door een kleine speling van het lot is de stad waar ik me thuis voel, waar mijn vrienden wonen, waar ik gesetteld ben, niet dezelfde stad als die waar ik die studierichting kan volgen. Door een kleine speling van de prijzen van de enige treinmaatschappij die ons land ter beschikking heeft, betaal ik maandelijks zo’n 147 euro om naar school te pendelen.

Het is mijn eigen keuze en ik wil niet klagen over de reistijd. Over de dienstregeling daarentegen wil ik wel wat kwijt. Ik wou betalen voor een trein die me op het verwachte tijdstip ophaalt en me op het beloofde tijdstip afzet, maar niet voor een trein, die zo maar op een dinsdagochtend een half uur halt houdt in de Vlaamse Velden, drie op vijf dagen te laat is en niet meer rijdt na een eerste vlokje sneeuw.

Trotse wereldvreemdheid

Ik ben al vaak te laat in de cursus geweest, maar niet laat genoeg om recht te hebben op een compensatie. Want die krijg je pas als je trein 60 minuten vertraging heeft. Of als je 20 vertragingen van 15 minuten hebt kunnen verzamelen in één semester. Mijn stempelkaart is bijna vol.

Als het openbaar vervoer nemen geen geen fortuin zou kosten, als het bijvoorbeeld gratis zou zijn, zou ik vrede kunnen nemen met een mindere dienstregeling. Helaas. Onlangs bracht de NMBS het nieuws niet uit dat het z’n diensten zou verbeteren. Ze deelden wel mee dat ze de prijzen zouden verhogen. Verbazend. Ook de timing waarmee de NMBS het naar buiten bracht was  — nogal typerend — ongepast en met trotse wereldvreemdheid gekozen.

‘Net wanneer er 75.000 Belgen op straat komen om hun bezorgdheid te uiten over het klimaat en er nood is aan een transportnetwerk dat minder CO2 uitstoot, toont de NMBS dat zij niet met een constructief plan voor de dag zal komen’

Net wanneer de wereld in een klimaatcrisis verkeert, wanneer er 75.000 Belgen in de gietende regen op straat komen om hun bezorgdheid of panische angst te uiten omtrent het klimaat, wanneer er nood is aan een transportnetwerk dat minder CO2 uitstoot, onderlijnen de bestuurders van de NMBS dat zij al zeker niet met een constructief, bereidwillig plan voor de dag zullen komen.

Het zou me verbazen — de treinen richting Brussel zaten overvol — maar misschien hebben de bedrijfsleiders gewoon niets meegekregen van de klimaatmars? Misschien sloegen ze per ongeluk hun Metro-krantje dicht, net toen ze bij de artikels over de opwarming van de aarde waren aanbeland?

Misschien hebben ze deze zomer die hittegolf niet gevoeld? In dat geval zij het hun vergeven. In het andere geval, het geval dat ze toch iets hebben meegepikt van enige klimaatverandering, moet het zijn dat ze gewoon nog niet hebben kunnen bedenken hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren tegen de opwarming van de aarde.

Ja, ik geloof in het goede van de mens. Waarschijnlijk zijn ze op dit moment, geplaagd door hardnekkig verantwoordelijkheidsbesef en eigen geweten, aan het broeden op een plan. Proberen ze te bedenken, hoe een treinmaatschappij er in godsnaam voor zou kunnen zorgen dat onze nationale CO2-uitstoot beperkt blijft. Het lijkt een onoplosbaar vraagstuk. Gek idee, maar misschien kunnen ze een prijsverlaging overwegen?

Om af te sluiten met een positieve noot: het is wel lief dat de NMBS het treinreizen goedkoper heeft gemaakt voor de eersteklasreiziger. Je weet wel, de reiziger die meer geld betaalt om op exact hetzelfde tijdstip als de tweedeklasreizigers aan te komen, maar niet met hen verward wil worden. Dat is echt het soort reiziger dat daar nood aanhad.

Binnen twee weken verhuis ik naar Antwerpen.

Bijdrage van Jutta Callebaut

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift