Industrie wil boot 'autodelen' niet missen

Grote autoconstructeurs als Mercedes, BMW, Volkswagen, Citroën en Ford experimenteren met autodelen. Ze hebben gezien hoe jonge mensen meer verknocht zijn aan slimme telefoons dan aan het bezitten van een auto en willen zichzelf behoeden van een Kodak-scenario. Dat schrijft The New York Times. En ze zijn niet de enigen die in autodelen een mooie uitbreiding van hun aanbod zien. In Duitsland heeft Deutsche Bahn met succes Flinkster gelanceerd.

The New York Times citeert Martyn Briggs, mobiliteitsexpert van Frost & Sullivan, over de groeiverwachtingen rond autodelen_ “Last year, about 2.3 million drivers worldwide belonged to a car-sharing service, a number expected to increase to 26 million by 2020”. De groei wordt gekoppeld aan verschillende factoren_ toenemende verstedelijking, problemen van files en luchtvervuiling, de sterke daling in verkoop van auto’s aan jongeren en de beschikbaarheid van technologie die toelaat om flexibiliteit in te bouwen.

Car2Go in Amsterdam.

Car2Go, van het moederbedrijf van Mercedes, deelt auto’s in Europese en Noord-Amerikaanse steden. Op heden deelt Car2Go 9.500 auto’s onder 500.000 klanten in 25 steden waaronder Amsterdam en Keulen als dichtsbijzijnde. Ook Uber en Zipcar, de bekendste Amerikaanse autodeelsystemen, hebben nog geen wiel aan de grond in België. Maar het lijkt slechts een kwestie van tijd voor ze Cambio, Zen Car, Bolides hier vervoegen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift