Nigeriaanse verkeerzondaars moeten verplicht naar de psychiater

Een boete van 25000 naira (156 euro) en een verplicht bezoek aan een psychiatrische kliniek moeten verkeerszondaars in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos tot inkeer brengen. Wie tegenstroom rijdt in een éénrichtingstraat en daarbij voorrang opeist, is een beetje gek, zo luidt de commentaar van de bevoegde overheid. Critici klagen het gebrek aan verkeersmanagement aan en denken dat de boetes net zoals nu onderhands geregeld zullen worden met de politieman van dienst.



Op de drukke invalsweg Murtalla Muhammed Way staat het verkeer weer eens stil. Gefrustreerde chauffeurs pogen te ontsnappen aan de Go-Slow door rechtsomkeer te maken. Tegenstroom slagen ze erin een extra baanvak te veroveren. Wie niet uit de weg gaat, riskeert een deuk. Algauw is de impasse totaal en staat het verkeer in de twee richtingen stil. Verkeersagenten staan erbij en kijken ernaar.

Lagos is met zijn twaalf miljoen inwoners de zesdegrootste metropool op aarde. De Braziliaanse voetballegende Pele, nochtans wat gewoon, omschreef er de verkeerssituatie als totale chaos. De regering probeerde het in de jaren tachtig met een maatregel waarbij afwisselend auto’s met even en oneven nummerplaten op de weg mochten. Gefortuneerde onverlaten wisten het systeem te saboteren door verschillende wagens met zowel een even als een oneven nummerplaat te registreren.

De Lagos State Transport Management Authority (LASTMA) heeft nu echter nieuwe, draconische maatregelen klaar. De boetes worden opgetrokken van 2000 à 5000 naira (12-31 euro) tot 25000 naira (156 euro). Gestrafte bestuurders moeten bovendien verplicht naar een psychiatrische kliniek om een bewijs van geestelijke gezondheid af te halen. In de eerste week van het nieuwe regime kregen al 300 bestuurders naast de boete een brief in de bus waarmee ze zich bij de psychiater moeten aanmelden.

Of de regeling zal volstaan om de verkeerschaos op te lossen hangt af van de striktheid waarmee ze wordt toegepast. In een land dat wereldwijd koploper is inzake corruptie volstonden totnogtoe 500 naira (3 euro) om een politieman om te kopen. Muiz Banire, verkeersminister van de deelstaat Lagos, is er echter gerust in. De helft van de nieuwe verkeersagenten zijn universitairen en hebben geleerd steekpenningen te mijden als de pest. De andere helft heeft minstens het vereiste nationale diploma van hoger onderwijs.

De invloedrijke krant The Guardian vindt de hoge boetes alvast geen goede idee en noemt het bezoek aan de psychiater onnodig vernederend. Boetes mogen bestuurders niet nodeloos frustreren of intimideren, maar moeten leiden tot beter rijgedrag. LASTMA is blijkbaar drukker bezig met het vergaren van inkomsten dan met verkeersmanagement., zo schreef de krant.

De files in Lagos kosten jaarlijks 42 miljard naira (262 miljoen euro), zo bleek uit een rapport van 2001. Tussen 1993 en 2002 werden 26.404 mensen het slachtoffer van 35.041 verkeersongelukken, zo maakte de overheid in april bekend.

Toye Olori

xml=3

ref: tr af

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.