De wereldwijde toegang tot elektriciteit is er dit jaar licht op vooruitgegaan. Dat zeggen de voorlopige cijfers van het Internationaal Energieagentschap voor 2023. In landen als Bangladesh en Cambodja kunnen steeds meer mensen ’s avonds het licht aansteken.
Autocratische leiders stoten steeds meer op burgerprotest, maar hun democratische tegenhangers hebben moeite om de verwachtingen in te lossen. Dat zegt Human Rights Watch in zijn jaarrapport, dat donderdag is gepubliceerd.
Grote kledingmerken annuleerden wereldwijd hun bestellingen tijdens de lockdown, maar kwamen de coronacrisis zonder kleerscheuren door. Ze kunnen ervoor zorgen dat ook de textielarbeiders de crisis overleven, en dat kost hen amper 10 eurocent per T-shirt. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen van de Schone Kleren Campagne.
Als natuur de status heeft van beschermd gebied wordt er minder ontbost, maar helemaal stilvallen doet de houtkap zelden. Dat blijkt uit een analyse van 18.000 natuurgebieden in 63 landen.
In Bhutan, China, India, Nepal en Rusland maakt de tijger een opmerkelijke comeback. Het Wereldnatuurfonds spreekt van een succesverhaal, maar waarschuwt voor de stroperij in andere delen van Azië.
Het aantal mensen dat risico loopt op trachoom, wereldwijd de belangrijkste oorzaak van besmettelijke blindheid, is gedaald van 1,5 miljard in 2002 tot ‘slechts’ 142 miljoen in 2019. Dat is een daling van 91 procent.
840 miljoen mensen hebben nog altijd geen elektriciteit. Duurzaam ontwikkelingsdoel 7 (SDG7) zal zonder extra inspanning niet worden gehaald tegen de deadline van 2030, stelt een nieuw energierapport. Vooral Afrika ten zuiden van de Sahara hinkt achterop.
Duurzaam land- en bosbeheer wordt belangrijker dan ooit omdat de uitstoot van broeikasgassen, houtkap en waterschaarste blijven toenemen. Maar wat als je geen recht hebt om het land waarop je woont of werkt aan te kopen?
De Schone Kleren Campagne is niet te spreken over kledinggigant H&M. De winkelketen had in 2013 een vijfjarenplan voorgesteld om arbeiders een leefbaar loon te geven, maar “heeft zijn belofte niet gehouden”, luidt de kritiek. H&M organiseerde deze week een bijeenkomst in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh om het resultaat ...
Kledingmakers in India en Turkije krijgen slechts een derde van het loon dat nodig is om goed te kunnen leven. In Bulgarije is dat slechts 10 procent. Dat zegt de Clean Clothes Campaign in een rapport dat vandaag wordt gelanceerd. Werkgever H&M beloofde eerder om tegen 2018 correcte levenslonen uit te betalen aan zijn arbeiders.
Twee jaar na het klimaatakkoord van Parijs blijft de zoektocht naar financiering voor klimaatactie nog steeds een uitdaging. Publiek-private samenwerking moet daar verandering in brengen.