‘In Gent bestaat er een discours tegenover West-Vlamingen en rust er een stigma op hun accent. Maar geen enkele partij speelt dat uit.’ Volgens Sibo Kanobana begint racisme wanneer dat ideologisch een doel dient. Het migratiedebat is volgens hem een goed voorbeeld van hoe racisme werkt.
Twee jaar geleden kwamen de Taliban opnieuw aan de macht in Afghanistan. Vrouwen en verdedigers van mensenrechten betalen daarvoor een hoge prijs. Maar de strijdbaarheid van Afghanen is niet gebroken, zeggen twee vooraanstaande activistes, Sima Samar en Razia Arefi. ‘Kennis kan je niet afnemen.’
Gruwelijke beelden en haatdragende inhoud op sociale media beoordelen: íemand moet het doen. Grote techbedrijven besteden die klus graag uit, maar ze stellen daar amper psychologische steun en een deftig loon tegenover. Daarom daagt een ex-contentmoderator van Facebook het moederbedrijf voor de rechter.
Zanele Muholi documenteert al ruim 20 jaar het leven en lijden van zwarte lgbti+’ers in Zuid-Afrika. Met indringende zwart-witportretten wil de fotograaf deze vaak onzichtbare gemeenschap vastleggen voor het nageslacht. ‘Mijn beelden zijn mijn bijdrage om van de wereld een betere plek te maken.’
Er is wel degelijk een probleem met extreemrechts in Vlaanderen, zegt Christophe Busch. Helaas blijven we de neiging hebben om het rechts-extremisme te minimaliseren. Het is tijd om de complexiteit ervan te leren kennen, aldus de directeur van het Hannah Arendt Instituut.
Dat een kleuter geen verschillen tussen mensen ziet, is een fout denkbeeld, stelt onderzoekster Judi Mesman. ‘Kinderen zien wel degelijk dat sommige mensen er heel anders uitzien dan zijzelf. Als je daar als ouder nooit over praat, dan kweek je pas vooroordelen.’
De meeste meisjes kunnen nog steeds niet naar school in Afghanistan. En: nergens ter wereld is de onderwijskloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond groter dan in Vlaanderen. Twee vaststellingen die duidelijk maken hoe ongelijk onderwijskansen vandaag overal nog zijn.
Hij is wel eens voor verrader uitgemaakt: de van oorsprong Jamaicaanse Wayne Modest is directeur van vier Nederlandse musea met een koloniale erfenis én roofkunst in de collectie. Die moet wat hem betreft zo snel mogelijk terug. ‘Er is veel ongeduld.’
Mogen westerlingen geen films over Afrika of vluchtelingen meer maken? Jawel, zegt directeur Orwa Nyrabia van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA). Maar waarom vinden Europeanen dat zij de westerse blik het beste kunnen bekritiseren? ‘Met macht moet je niet koketteren.’
Lgbt’ers met een moslimachtergrond beleven hun seksualiteit op een andere manier dan hun deelgenoten zonder moslimachtergrond. In “Habibi” laat Wim Peumans tien van hen aan het woord. Met queeractiviste Hind Eljadid gaat hij in gesprek over homoseksualiteit, religie en migratie.
Onze blik op de werkelijkheid is aan het verschuiven en dat gaat niet zonder slag of stoot, stelt Bas Heijne vast. In zijn jongste boek gaat de gevierde Nederlandse schrijver daarover in gesprek met gerenommeerde denkers. ‘We zijn een speelbal in het informatietijdperk geworden.’
Discriminerende algoritmes versterken de groeiende ongelijkheid in de samenleving, waarschuwt neuro-informaticus Sennay Ghebreab. Hij ondervond zelf hoe ongelijkheid in machines ingebouwd zit: ‘De draaideur opende wel voor mijn witte collega’s, maar niet voor mij.’