In november 2022 bereikten de Ethiopische regering en deelstaat Tigray een akkoord: ze zouden de oorlog, die al twee jaar duurde, een halt toeroepen. Maar hoe kwetsbaar is die vrede? En wat betekent het akkoord voor de bevolking? MO* zocht het ter plaatse uit. Dit is deel 1: ‘Oude vrienden, nieuwe vijanden’.
In vergelijking met hoofdstad Kinshasa is het in Bukavu, in Oost-Congo, nog niet makkelijk om deel uit te maken van de lgbtq+-gemeenschap. MO* sprak met enkele organisaties die daar verandering in proberen brengen.
Twee kunstenfestivals in Oostende openden onlangs het gesprek met artiesten over de koloniale publieke ruimte. Valt Leopold II bijna 115 jaar na zijn dood eindelijk van zijn sokkel?
China is steeds aanweziger op het Afrikaanse continent, en dat doet ook het aantal racistische incidenten toenemen. Gaat het om sporadische gebeurtenissen of om een trend? ‘Hoe kan het dat een Chinees restaurant ín Ghana Ghanezen durft te weigeren?’
Activist Mwazulu Diyabanza ondernam de afgelopen maanden meerdere pogingen om Afrikaanse roofkunst uit Europese musea te verwijderen. Op verzoek van MO* bezocht hij de tentoonstelling 100 x Congo, waar hij werd opgewacht door curatrice beeldvorming Nadia Nsayi en een klein leger erfgoedbewakers.
25 jaar na de Apartheid groeit een groot deel van de Zuid-Afrikaanse kinderen in armoede op. Huidskleur bepaalt nog steeds de kans op een goede toekomst. Maar in de townships rondom Kaapstad staan verschillende mensen op om dat de doorbreken.
Wat verwacht een jong en divers publiek van de heropening van een museum dat de meesten onder hen niet eens kennen? MO* en het AfricaMuseum zetten een tweedaagse denkoefening op over koloniale erfenis en hedendaagse beeldvorming, over hedendaags racisme en de Belgische rol in Congo honderd jaar geleden, over de superdiverse toekomst en de herinneri ...