Twee kunstenfestivals in Oostende openden onlangs het gesprek met artiesten over de koloniale publieke ruimte. Valt Leopold II bijna 115 jaar na zijn dood eindelijk van zijn sokkel?
Jihadisten uit het Sahelgebied willen nu ook in Senegal voet aan de grond krijgen. Maar de bruisende kunstscene van Dakar is een van de troeven die het land heeft om extremisme tegen te houden. Kunstenaars dragen er hun steentje bij om mee een klimaat van tolerantie te creëren.
MO*journalist Kris Berwouts reisde door Senegal om een dwarsdoorsnede te maken van een land met een unieke religieuze geschiedenis. Aan de ene kant zag hij een gematigde islam, aan de andere kant de dreiging van ultraconservatieve bewegingen. ‘We houden vast aan onze versie van de islam.’
Activist Mwazulu Diyabanza ondernam de afgelopen maanden meerdere pogingen om Afrikaanse roofkunst uit Europese musea te verwijderen. Op verzoek van MO* bezocht hij de tentoonstelling 100 x Congo, waar hij werd opgewacht door curatrice beeldvorming Nadia Nsayi en een klein leger erfgoedbewakers.
Congo (DRC) en Senegal beschikken sinds dit jaar over moderne gebouwen en expositieruimtes die het wel en wee van de historische en hedendaagse kunst kunnen garanderen. Daardoor klinkt de roep om de terugkeer van Afrikaanse roofkunst steeds luider.
De gebouwen van architect Mariam Kamara (38) spelen in op het klimaat en de culturele wensen en gebruiken in Niger, en laten zien hoe ontoereikend de “westerse” bouwstijl is, die met de koloniale overheersing meekwam.
Begin september overleed Robert Mugabe, anderhalf jaar nadat hij aan de kant werd geschoven als president van Zimbabwe. Intussen is de hoop op verandering omgeslagen in wanhoop over de toekomst. De kunstenaarsscène wordt zo een van de laatste plaatsen waar verzet en vrije meningsuiting mogelijk zijn in het mismeesterde land. ‘Traditionele poli ...
Kurt De Ruyter ging op zoek naar het mystieke dimensie van de islam en bezocht daarvoor verschillende soeficentra. Vandaag het kloppende hart van het soefisme in Senegal.
Kurt De Ruyter ging op zoek naar het mystieke dimensie van de islam en bezocht daarvoor verschillende soeficentra. Vandaag het kloppende hart van het soefisme in Marokko.
FESPACO, het Festival PanAfricain du Cinéma et de la télévision à Ouagadoudou, het belangrijkste filmfestival van het Afrikaanse continent, blaast dit jaar vijftig kaarsjes uit. Een uitgelezen moment om terug te blikken en vooruit te kijken.
Op 25 januari was het acht jaar geleden dat op Tahrir de Egyptische Revolutie losbrak. Wat heeft die politieke omwenteling veranderd voor de onafhankelijke filmsector in Egypte? De revolutie gaf een positieve impuls, maar omdat de politieke situatie er niet beter op werd, blijft daar vandaag niet veel van over.
Wat verwacht een jong en divers publiek van de heropening van een museum dat de meesten onder hen niet eens kennen? MO* en het AfricaMuseum zetten een tweedaagse denkoefening op over koloniale erfenis en hedendaagse beeldvorming, over hedendaags racisme en de Belgische rol in Congo honderd jaar geleden, over de superdiverse toekomst en de herinneri ...