Aanslagen Mumbai halen Indiase politiehervorming vanonder het stof
India moet efficiëntere ordediensten krijgen die minder last hebben van corruptie en politiek machtsmisbruik. De plannen daarvoor bestaan al jaren, maar krijgen nu weer aandacht door de terroristische aanslagen van november in Mumbai.
Keya Acharya . 26 januari 2009
“De Indiërs zijn boos dat de instanties die hen moesten beschermen, daar compleet in mislukt zijn, en ze zijn boos dat politici uit alle partijen de politiediensten zo hebben laten verkommeren dat ze de burgers zelfs in normale omstandigheden geen bescherming meer kunnen bieden, laat staan in noodsituaties.” Zo klinkt de open brief waarmee een groep vooraanstaande Indiërs eerder deze maand de regering in New Delhi opriep snel werk te maken van een hervorming van de Indiase ordediensten.
De brief is een initiatief van de Indiase afdeling van de internationale mensenrechtenorganisatie Commonwealth Human Rights Initiative (CHRI) en is ondertekend door de voormalige Indiase premier Inder Kumar Gujral, bekende juristen, academici, journalisten en politiechefs. Er is al een lijst met duidelijke en concrete aanbevelingen, benadrukken de ondertekenaars. Die werd in 2006 opgesteld door een commissie die was aangesteld door het Indiase Hooggerechtshof. Dat rechtscollege maande in 2006 alle deelstaten aan die aanbevelingen uit te voeren.
Maar dat gebeurde maar consequent in een handvol deelstaten, vooral in het noorden van het land. De lijst met hervormingen ging voor een groot deel terug op aanbevelingen van de Nationale Politiecommissie uit 1979. Ook die bleven jarenlang in de la liggen bij veel deelstaatregeringen. Die willen immers de federale overheid in New Delhi liever geen zeggenschap geven over hun eigen politiekorpsen.
India kent bijvoorbeeld wel een Central Bureau of Investigation (CBI), een federale eenheid voor het onderzoek naar grote misdaden, maar die kan geen zaken beginnen zonder instemming van de betrokken deelstaten. Herhaaldelijk bleek er al geknoeid met bewijsmateriaal en getuigenissen voordat het CBI aan het werk kon gaan.
Misschien is na de aanslagen van november de tijd rijp om de deelstaten over de streep te trekken. De tien overvallers die in Mumbai bijna vier dagen twee luxehotels bezet konden houden, maakten pijnlijk duidelijk dat de politie-eenheden en inlichtingendiensten in die dergelijke aanslagen moeten voorkomen of snel beëindigen, hun werk slecht doen. De federale ordediensten en de eenheden in Maharastra – de deelstaat waarvan Mumbai de hoofdstad is – bleken ook onderling weinig gecoördineerd op te treden.
De commissie van het Hooggerechtshof raadde de deelstaten onder meer aan een einde te maken aan politieke beïnvloeding bij de benoeming van hun politiechefs en hun ook voor minstens twee jaar onafzetbaar te maken. Speciale commissies zouden in elke deelstaat het politiebeleid moeten kunnen vastleggen, politieke druk afhouden en misstanden in de eenheden onderzoeken.
Maar niet iedereen is zo blij met de richtlijnen van het Hooggerechtshof. “Hebben de deelstaten de middelen wel om de politiediensten te leveren die van hen worden verwacht?” vraagt Ajai Kumar Singh zich af, de nieuwe politiechef van de deelstaat Karnataka. “Daar gaat het Hooggerechtshof niet op in.”
Volgens Singh moeten de leden van de ordediensten eerst en vooral kunnen rekenen op een realistisch takenpakket, goed materiaal en degelijke administratieve ondersteuning. Veel politieofficieren in India kunnen zelfs geen kostennota’s indienen.
Karnataka is een van de acht Indiase deelstaten die de aanbevelingen van het Hooggerechtshof tot hiertoe helemaal naast zich hebben neergelegd. Zestien staten hebben er gedeeltelijk gevolg aan gegeven, en slechts zes staten hebben de hervormingen helemaal doorgevoerd.
De brief is een initiatief van de Indiase afdeling van de internationale mensenrechtenorganisatie Commonwealth Human Rights Initiative (CHRI) en is ondertekend door de voormalige Indiase premier Inder Kumar Gujral, bekende juristen, academici, journalisten en politiechefs. Er is al een lijst met duidelijke en concrete aanbevelingen, benadrukken de ondertekenaars. Die werd in 2006 opgesteld door een commissie die was aangesteld door het Indiase Hooggerechtshof. Dat rechtscollege maande in 2006 alle deelstaten aan die aanbevelingen uit te voeren.
Ideeën in de la
Maar dat gebeurde maar consequent in een handvol deelstaten, vooral in het noorden van het land. De lijst met hervormingen ging voor een groot deel terug op aanbevelingen van de Nationale Politiecommissie uit 1979. Ook die bleven jarenlang in de la liggen bij veel deelstaatregeringen. Die willen immers de federale overheid in New Delhi liever geen zeggenschap geven over hun eigen politiekorpsen.
India kent bijvoorbeeld wel een Central Bureau of Investigation (CBI), een federale eenheid voor het onderzoek naar grote misdaden, maar die kan geen zaken beginnen zonder instemming van de betrokken deelstaten. Herhaaldelijk bleek er al geknoeid met bewijsmateriaal en getuigenissen voordat het CBI aan het werk kon gaan.
Misschien is na de aanslagen van november de tijd rijp om de deelstaten over de streep te trekken. De tien overvallers die in Mumbai bijna vier dagen twee luxehotels bezet konden houden, maakten pijnlijk duidelijk dat de politie-eenheden en inlichtingendiensten in die dergelijke aanslagen moeten voorkomen of snel beëindigen, hun werk slecht doen. De federale ordediensten en de eenheden in Maharastra – de deelstaat waarvan Mumbai de hoofdstad is – bleken ook onderling weinig gecoördineerd op te treden.
Politieke druk verminderen
De commissie van het Hooggerechtshof raadde de deelstaten onder meer aan een einde te maken aan politieke beïnvloeding bij de benoeming van hun politiechefs en hun ook voor minstens twee jaar onafzetbaar te maken. Speciale commissies zouden in elke deelstaat het politiebeleid moeten kunnen vastleggen, politieke druk afhouden en misstanden in de eenheden onderzoeken.
Maar niet iedereen is zo blij met de richtlijnen van het Hooggerechtshof. “Hebben de deelstaten de middelen wel om de politiediensten te leveren die van hen worden verwacht?” vraagt Ajai Kumar Singh zich af, de nieuwe politiechef van de deelstaat Karnataka. “Daar gaat het Hooggerechtshof niet op in.”
Volgens Singh moeten de leden van de ordediensten eerst en vooral kunnen rekenen op een realistisch takenpakket, goed materiaal en degelijke administratieve ondersteuning. Veel politieofficieren in India kunnen zelfs geen kostennota’s indienen.
Karnataka is een van de acht Indiase deelstaten die de aanbevelingen van het Hooggerechtshof tot hiertoe helemaal naast zich hebben neergelegd. Zestien staten hebben er gedeeltelijk gevolg aan gegeven, en slechts zes staten hebben de hervormingen helemaal doorgevoerd.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2795 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Wereldblog
-
Analyse
-
Opinie
-
Nieuws
-
Nieuws