Amerika verwaarloost beveiliging openbaar vervoer

Het openbaar vervoer in de Verenigde Staten krijgt veel te weinig geld voor veiligheidsmaatregelen. Dat zegt Greg Hull, veiligheidsexpert van de American Public Transportation Association (APTA). Na de recente aanslagen in de Londense metro vragen de Amerikanen zich af of de regering wel voldoende oog heeft voor de risico’s die reizigers lopen.






In Amerika maken dagelijks 32 miljoen mensen gebruik van het openbaar vervoer. Het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid gaf vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen na de aanslagen van 11 september 2001 achttien miljard dollar voor extra beveiliging. De luchthavens krijgen dagelijks een miljoen passagiers te verwerken. Het openbaar vervoer kreeg 250 miljoen toegezegd, maar slechts de helft daarvan werd uitbetaald.

Volgens minister van Binnenlandse Veiligheid Michael Chertoff is extra geld niet nodig. In het nieuwe veiligheidsbudget werd het bedrag voor het openbaar vervoer teruggebracht van 150 miljoen dollar naar 100 miljoen. Vergeleken met luchtvaartpassagiers, worden mensen die met het openbaar vervoer reizen behandeld als tweederangs burgers, zegt Hull. Hij wijst erop dat 40 procent van de terroristische aanslagen in de afgelopen 25 jaar plaatsvond in het openbaar vervoer.

Hoewel er geen directe dreiging is van aanslagen op Amerikaanse bussen of metro’s, is de alarmfase voor het openbaar vervoer op 7 juli verhoogd naar code oranje, het op twee na hoogste niveau. Bij code oranje moeten openbaar vervoerbedrijven een aantal extra veiligheidsmaatregelen nemen, meestal op eigen kosten.

Code oranje legt aanzienlijke druk op ons budget en op ons personeel, zegt Hull, die erop wijst dat het verhoogde terreuralarm nu al twee weken duurt. Sinds 9/11 hebben we 20 miljoen dollar uitgegeven aan extra beveiliging, maar slechts 6 miljoen daarvan is vergoed door de overheid, zegt Linton Johnson, woordvoerder van openbaar vervoersbedrijf San Francisco’s Bay Area Rapid Transit (BART). Het bedrijf heeft de prijzen verhoogd van de kaartjes voor de ongeveer 310.000 passagiers die het dagelijks vervoert.

Sinds 9/11 gaf het ministerie van Binnenlandse Veiligheid 7,5 dollar per vliegtuigpassagier uit aan beveiliging, voor reizigers in het openbaar vervoer was dat 1,5 cent per persoon. Johnson zegt het niet eens te zijn met Chertoffs bewering dat reizigers in openbaar vervoer minder risico lopen omdat een bus slechts dertig passagiers heeft en een vliegtuig 300. In onze treinen zitten twee keer zoveel passagiers als in een Boeing 747, zegt hij. Kennelijk is er eerst een aanslag nodig voordat de risico’s doordringen bij de regering.

De Washington Metropolitan Area Transit Authority, verantwoordelijk voor de metrolijnen in Washington, heeft recent een verzoek voor 143 miljoen dollar ingediend bij het ministerie van Binnenlandse Veiligheid, zegt woordvoerster Lisa Farbstein. Wat in Londen is gebeurd, kan hier ook gebeuren, licht ze toe. Het ministerie heeft echter nog niets toegezegd.

De ondergrondse van Londen wordt gezien als een van de bestbeveiligde metrosystemen in de wereld. Wij zouden graag ons metronetwerk net als dat in Londen willen beveiligen met camera’s, maar daar is geen geld voor, zegt Hull. Volgens hem hebben de meeste bedrijven zelfs geen geld om het interne radioverkeer goed te laten verlopen.

Ondanks de veiligheidsproblemen en de recente aanslagen, is er geen reden voor trein- en metroreizigers om zich zorgen te maken, meent Todd Litman, directeur van het Victoria Transport Policy Institute in Canada, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie. Het aantal dodelijke slachtoffers per mijl ligt in het openbaar vervoer tien keer lager dan bij autoverkeer, benadrukt hij.

Volgens Litman is er geen reden om niet meer met het openbaar vervoer te reizen en in plaats daarvan de auto te nemen. Na de aanslagen van 11 september 2001, nam het vliegverkeer in Amerika drastisch af omdat veel Amerikanen de auto namen. Uit onderzoek is gebleken dat er in de drie maanden na 11 september een paar honderd extra auto-ongelukken plaatsvonden.

Er zijn echter geen garanties te geven dat het openbaar vervoer ook in de toekomst de veiligste manier van reizen blijft. Dat zal onder meer afhangen van de bereidheid om veiligheidsmaatregelen tegen terroristische aanslagen te nemen, zegt Litman. De meeste grote steden raken verstopt als burgers massaal de auto nemen, zegt hij. Het openbaar vervoer biedt ons zoveel voordelen dat het dom zou zijn om dat systeem te laten ondermijnen door terroristen. (JS/MM)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.