Amerikaans bedrijf verzorgt PR Iraakse Koerden

Een Californisch bedrijf gaat de publiciteitscampagne verzorgen van de Koerdische Regionale Overheid. Russo Marsh & Rogers (RM&R) heeft nauwe banden met de Amerikaanse Republikeinse Partij en verzorgde eerder een Stop Michael Moore campagne.

Wij moeten voor de Koerden een campagne opzetten die het Amerikaanse volk bedankt voor de steun aan de oorlog in Irak en Amerikanen aanmoedigt de Koerdische regio te bezoeken en er te investeren, zegt Joe Wierzbicki van RM&R. Hij verduidelijkt dat de PR-campagne waarschijnlijk zal bestaan uit televisiespotjes en gedrukte advertenties en mogelijk nog deze zomer of anders in de herfst start. Hoe lang de campagne zal duren is nog niet zeker.

We hebben de opdracht aangenomen omdat de visie van de Koerden van alle verschillende groepen in Irak het nauwst aanleunt bij de onze, zegt Wierzbicki. Het is belangrijk te erkennen dat de Koerden niet vijandig staan tegenover het Westen. Hun visie, hun waarden - ze hebben een tijd een democratisch systeem gehad, parallel aan het onze. De situatie ginder is een rotzooi en het land probeert zijn toekomst te bepalen. De Koerden zouden graag zien dat de overige Irakezen de Koerdische regio als een model beschouwen voor de rest van het land.

Nee, we breken zeker geen lans voor een onafhankelijk Koerdistan, haast hij zich te verduidelijken.

RM&R verzorgde eerder de publiciteit voor de Truth Tour, een zevendaagse tot in de puntjes geregelde trip naar Irak van een groep Amerikaanse conservatieve radiopresentatoren vorige maand. Die diende om het goede nieuws over de plaatselijke situatie te verspreiden. Het reisje was georganiseerd door Move America Forward (MAF), een organisatie die onze Amerikaanse erfenis van vrijheid” wil bewaren, en het Office of Media Outreach, een door de Amerikaanse belastingbetaler gefinancierde publiciteitsarm van het Ministerie van Defensie. De Truth Tour dient om het goede nieuws te brengen over de Operatie Iraqi Freedom die u niet van de oude media hoort, klonk het op de MAF-site. RM&R verzorgde alle persberichten en radio- en televisiespotjes.

In juni 2004 voerde RM&R samen met MAF de Stop Michael Moore campagne. Die riep aanhangers op actie te voeren tegen Moores kritische film Fahrenheit 9/11. Daarnaast steunde het bedrijf een campagne tegen politica Barbara Lee nadat die als enige tégen had gestemd toen president W. Bush na 9/11 een blanco cheque vroeg voor de oorlog tegen het terrorisme. De site van het bedrijf beweert dat als het op het winnen van verkiezingen aankomt, weinig bedrijven zich aan ons succes kunnen meten.

De Koerden lijken op twee paarden te wedden. Enerzijds nemen ze deel aan de Iraakse regering en slaagden erin de Koerdische leider Jalal Talabani verkozen te krijgen als president. Anderzijds lijken ze met het inhuren van een Amerikaans PR-bedrijf ook vastbesloten apart aan hun toekomst te timmeren. Wierzbicki wou geen details geven over de kwesties waarbij zijn bedrijf betrokken zou worden. Maar volgens de Amerikaanse pr-website O’Dwyer is een van de belangrijkste doelstellingen van de Koerdische leiders de teruggave van Kirkuk, een olierijke stad in het noorden van Irak. (ADR/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.