Anita 'Body Shop' Roddick plots gestorven

Anita Roddick overleed op 10 september aan een hersenbloeding. Ze richtte de Body Shop op en inspireerde daarme duizenden kleine en grotere ondernemers om meer aandacht te geven aan sociale en ecologische aspecten van de economie.
  • MO* Roddick in Ghana MO*
Toen Anita Roddick in 1976 haar non-conformistische cosmeticawinkeltje, The Body Shop, opende, had ze er geen idee van dat die onderneming zou uitgroeien tot een bedrijf met meer dan 2000 winkels in 52 landen. Enkele jaren geleden passeerden 77 miljoen consumenten per jaar langs de kassa, wat de intussen beursgenoteerde onderneming interessant genoeg maakte voor een overname door cosmeticareus L’Oreal.
Anita Roddick was een dromer die niet goed wist van welk hout pijlen maken toen ze haar eerste winkeltje opende. Het groene imago van The Bodyshop begon als een accident: Roddick schilderde haar winkelpand groen om de hardnekkige schimmel op de muren te camoufleren. Ze verkocht haar huidcrèmes in flesjes die ze ergens in een hospitaal op de kop had getikt en vroeg haar klanten die terug te brengen, een kwestie van besparing. Voor de recepten van haar cosmetica-producten putte ze inspiratie uit de hetgeen ze van vrouwen overal ter wereld had geleerd tijdens haar reizen over de hippie-trail.  Het accident werd een statement en Anita Roddick werd een van de goeroes van het ethisch ondernemen.
In een interview in MO* zei Roddick in 2003: ‘Op wereldschaal zijn de maatschappelijk bewuste bedrijven een echt kleine niche. Het goede nieuws is dat de echte ruggengraat van alle nationale economieën gevormd wordt door kleine en middelgrote bedrijven, die veel nauwer verweven zijn met de omgeving en de gemeenschap waarin ze werken. Zonder een sterke en levendige samenleving hebben ook ondernemingen geen toekomst -dus moeten ze daar ook zelf in investeren.
Als criminele bedrijfsleiders zoals die van Enron miljoenen dollars uitbetaald krijgen, en hele kaders rondvliegen in eerste klas, dan moet men mij niet komen vertellen dat het bedrijfseconomisch niet haalbaar is om naast winst ook zorg te besteden aan mensen en milieu. Bullshit. Dat is het terrorisme van het “of” dat bestreden moet worden met de genialiteit van het “en”. Alsof een bedrijf maar één ding tegelijk kan doen. Waarom zouden bedrijven niet kunnen zorgen voor winst én mensen én milieu? De economie is niet bedoeld om winst te verzamelen, maar om de maatschappij te dienen.’
Lees het hele interview (‘Ondernemers kunnen het verschil maken, maar ze doen het niet’) hier.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.