Artsenopleiding moet meer aandacht schenken aan interculturaliteit
Vlaamse artsenopleidingen moeten meer aandacht schenken aan de interculturele competenties van de toekomstige zorgverleners. Dat zei Dr. Kristin Hendrickx van het Centrum Huisartsgeneeskunde gisteren op een seminarie aan de universiteit van Antwerpen.
Nele Vandersteen . 20 april 2007
Kristin Hendricks deed de voorbije tien jaar verschillende onderzoeken naar de seksuele gezondheid bij allochtone jongeren. Uit die onderzoeken kon ze concluderen dat vooral communicatievaardigheden en interculturele competenties belangrijk zijn in de relatie tussen artsen en allochtone patiënten.
‘Artsen moeten interculturele kennis en culturele gevoeligheid kunnen combineren. Ze moeten beseffen dat ze zelf een cultureel wezen zijn en ze moeten technieken kennen om open te kunnen communiceren’, zei Hendrickx.
Volgens Hendrickx is het belangrijk dat artsen inzicht hebben in thema’s die erg cultureel geladen zijn, zoals bijvoorbeeld het taboe rond homoseksualiteit bij vele allochtone families. En ook onderwerpen als abortus, maagdelijkheid en anticonceptie moeten op een goede manier aangebracht worden bij allochtone patiënten.
‘Uit mijn onderzoek naar de seksuele gezondheid bij de tweede en derde generatie Marokkaanse vrouwen, bleek dat veel Marokkanen vinden dat anticonceptie niet bij ongehuwde vrouwen hoort. Anticonceptie is volgens hen niet nodig aangezien seks voor het huwelijk niet aanvaard is in hun cultuur. Om jonge meisjes en hun families dan toch te overtuigen van het belang van anticonceptie, moet je intercultureel erg vaardig zijn.’
Thomas Demyttenaere van het Vlaamse expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa trad haar bij. ‘Bij de seksuele opvoedingsrelatie tussen artsen en allochtone patiënten is de communicatie en het creëren van een veilige, vertrouwensvolle omgeving in eerste instantie vaak belangrijker dan de inhoud.’
Volgens Hendrickx gebeurt er in Vlaamse artsenopleidingen nog te weinig rond interculturele competenties. Andere Vlaamse opleidingen, zoals bijvoorbeeld de lerarenopleidingen, zouden daar al verder in staan.
Met de steun van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke, worden op 1 september 2007 alle lerarenopleidingen hervormd. Vanaf dan zal er meer aandacht geschonken worden aan de interculturele competenties van de toekomstige leerkrachten. Ook nu al worden er in verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten voortgezette lerarenopleidingen georganiseerd die zich speciaal richten op interculturele competenties.
‘Artsen moeten interculturele kennis en culturele gevoeligheid kunnen combineren. Ze moeten beseffen dat ze zelf een cultureel wezen zijn en ze moeten technieken kennen om open te kunnen communiceren’, zei Hendrickx.
Taboe
Volgens Hendrickx is het belangrijk dat artsen inzicht hebben in thema’s die erg cultureel geladen zijn, zoals bijvoorbeeld het taboe rond homoseksualiteit bij vele allochtone families. En ook onderwerpen als abortus, maagdelijkheid en anticonceptie moeten op een goede manier aangebracht worden bij allochtone patiënten.
‘Uit mijn onderzoek naar de seksuele gezondheid bij de tweede en derde generatie Marokkaanse vrouwen, bleek dat veel Marokkanen vinden dat anticonceptie niet bij ongehuwde vrouwen hoort. Anticonceptie is volgens hen niet nodig aangezien seks voor het huwelijk niet aanvaard is in hun cultuur. Om jonge meisjes en hun families dan toch te overtuigen van het belang van anticonceptie, moet je intercultureel erg vaardig zijn.’
Thomas Demyttenaere van het Vlaamse expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa trad haar bij. ‘Bij de seksuele opvoedingsrelatie tussen artsen en allochtone patiënten is de communicatie en het creëren van een veilige, vertrouwensvolle omgeving in eerste instantie vaak belangrijker dan de inhoud.’
Lerarenopleiding
Volgens Hendrickx gebeurt er in Vlaamse artsenopleidingen nog te weinig rond interculturele competenties. Andere Vlaamse opleidingen, zoals bijvoorbeeld de lerarenopleidingen, zouden daar al verder in staan.
Met de steun van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke, worden op 1 september 2007 alle lerarenopleidingen hervormd. Vanaf dan zal er meer aandacht geschonken worden aan de interculturele competenties van de toekomstige leerkrachten. Ook nu al worden er in verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten voortgezette lerarenopleidingen georganiseerd die zich speciaal richten op interculturele competenties.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2795 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Opinie
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Opinie
-
Reportage