Brussels Airlines positief over vluchten op Burundi

Vlak voor de eerste verjaardag van de verbinding tussen Brussel en de Burundese hoofdstad Bujumbura zorgde een technisch mankement ervoor dat de vlucht uit Bujumbura moest worden geannuleerd. Bij Brussels Airlines zijn ze niettemin tevreden over de vluchten op Burundi. De maatschappij maakt werk van verdere expansie in de regio van de Grote Meren.
De stemming onder de reizigers voor Brussel was niet zo best, donderdag (17 april) op de luchthaven van Bujumbura. Pas bij hun aankomst in het luchthavengebouw kregen de reizigers te horen dat de vlucht was geannuleerd, “wegens een technisch probleem in Brussel”. Stilaan verspreidde zich de overtuiging dat de schaars bevolkte vlucht was afgeschaft omdat er niet genoeg zitjes waren verkocht.
Brussels Airlines vliegt sinds 22 april vorig jaar rechtstreeks tussen Brussel en Bujumbura, met een tussenstop op de terugweg: eerst in Nairobi en later in Entebbe. “Na acht maanden hebben we 90 procent van de inkomsten binnengehaald die we ons voor het eerste jaar als doel hadden gesteld”, zegt Pierre-Claver Rwasa, de vertegenwoordiger van Brussels Airlines in Burundi. “Maar omdat het om een driehoeksverbinding gaat, moet je de rentabiliteit van de drie segmenten onderzoeken.”
Brussels Airlines mikt met de verbinding op een cliënteel van expats die in Burundi wonen, Europeanen die er voor hun werk op missie moeten of – in de andere richting – Burundese zakenlui of beleidsmakers. De meesten hebben een eindbestemming in de Benelux, maar ook in Frankrijk of Zwitserland. Ze appreciëren de goede service en de meer comfortabele vlieguren dan bij de andere maatschappijen, met name Ethiopian Airlines.

Een hub bij de Grote Meren ?


De verbinding met Burundi kadert in een groeistrategie in de regio van de Grote Meren, na een eerdere mislukte poging om Cameroon Airlines over te nemen. In Congo sloot Brussels Airlines al een akkoord met Hewa Bora Airways. Een van de vliegtuigen van deze Congolese maatschappij stortte op 15 april neer in het noorden van Kivu.
De Belgische luchtvaartmaatschappij aast ook op de privatisering van Rwandair Express, wat de mogelijkheid zou bieden om in Kigali “de hub te openen die Brussels Airlines in de regio wil uitbouwen om Rwanda, Burundi, Oeganda en misschien Tanzania te bedienen”, aldus Geert Sciot, de woordvoerder van Brussels Airlines.
Een ander logisch overnamedoel is Air Burundi, dat momenteel nog maar één toestel heeft en dat volgens de Burundese minister van Transport ook moet worden geprivatiseerd. De directie en werknemers van Air Burundi hebben zich al fel verzet tegen een scenario waarbij 40 procent van de aandelen naar Brussels Airlines zouden gaan, 40 procent naar Burundese zakenlui en 20 in handen zouden blijven van de overheid.
Melchior Nahimana, directeur-generaal van Air Burundi, is spaarzaam met commentaar: “Het idee van een aandelenverkoop aan Brussels Airlines is even in de ijskast beland, maar nog niet helemaal opgegeven.” Pierre-Claver Rwasa is nog voorzichtiger: “Er is niets gaande met Air Burundi, dat alleen onze biljetten verkoopt.”
Indirect zorgt de biljettenverkoop met een commissie van 9 procent ervoor dat Burundi Airways het hoofd boven water kan houden, “met name wanneer ons enige vliegtuig in herstelling is”, zegt Melchior Nahimana.
“De Burundese regering heeft ons gevraagd of we geïnteresseerd waren en we zijn aan het onderhandelen”, zegt Geert Sciot. “Er zal alleszins geen antwoord komen voor er een beslissing is genomen over Rwanda.” (InfoSud, Vertaling IPS)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.