De explosie van de vrouwenbladen

Al geruime tijd nu scheert de verkoop van vrouwenbladen in Servië ongekende toppen. Er zijn nu bijna meer dan 20 vrouwenbladen op de markt en de meest populaire titels halen een oplage van 120.000. Dat is opmerkelijk in een klein land als Servië, temeer omdat Serviërs niet echt bekend staan als een lezend volk. Slechts 19 procent van de volwassenen neemt er dagelijks een krant ter hand. De opmars van de vrouwenbladen hangt samen met het feit dat de Servische vrouwen op de eerste rij staan om de schaarse graantjes van de economische ontwikkeling mee te pikken.



De kwaliteitskranten kijken met hun oplage van 20.000 met afgunst naar de oplagecijfers van de vrouwenbladen. De glossy magazines vissen bovendien de dikste vissen uit de advertentiemarkt. De serieuze politieke maandbladen vullen als het meezit een vijfde van hun pagina’s met reclame. In de vrouwenbladen is dat soms bijna de helft.

De meningen over het geheim van dat succes lopen uiteen. Het is allicht geen toeval dat de opkomst begon met de val van het Milosevic-regime in oktober 2000. De explosie van vrouwenmagazines is voor mij een logisch gevolg van de sterkere positie van de vrouw in onze samenleving, zegt Sanja Popovic-Pantic, hoofd van de Vereniging van Zakenvrouwen van Servië. De campagne tegen Milosevic en zijn regime heeft vrouwen ervan bewust gemaakt dat ze het verschil kunnen maken en dat effect werkt door tot op vandaag. De analyses van Milosevic’ nederlaag wijzen dat de Servische vrouwen massaal op huidig president Vojislav Kostunica stemden tijdens de stembusslag van 2000.

Servië is een samenleving in transitie. Het land probeert het verloren decennium onder Milosevic in te halen, zegt Isidora Jaric, een sociologe uit Belgrado. De vrouwen van dit land stappen af van het idee dat ze moeten investeren in hun gezin en zichzelf opofferen. Ze gaan nu investeren in zichzelf. Volgens Jaris staat er nu een nieuwe generatie hoogopgeleide en ambitieuze vrouwen klaar. De klasse van goedbetaalde en zelfbewuste vrouwen laat zich vooral zien in grote steden als Novi Sad en Nis.

Van een feministische golf is geen sprake in de rekken van de Servische kiosken. Het is al Schoonheid en Gezondheid, de Wereld van Schoonheid, Viva, Lady, en ook My Love Story, Mijn hart of tieneredities als Tina en Cool Girl. De magazines bevatten wat betreft essentiële informatie voor de zelfbewuste vrouw voornamelijk de nieuwste trends in cosmetica, mode, lichaamsbeweging en de onvermijdelijke dieettips. Koken is er nauwelijks nog bij: de nieuwe Servische vrouw is niet meer geïnteresseerd in bijdragen over het betere naald- en draadwerk, tips voor het oplappen van oude kleren of een recept voor een heerlijke cake-met-slechts-één-ei.

Onze lezers zijn jonge, liberaal denkende vrouwen tussen 18 en 30, zegt Robert Coban, de mannelijke eigenaar van Schoonheid en Gezondheid, het populairste blad van de nieuwe lichting. Zolang de economische crisis aanhoudt, blijft het voor de meeste lezeressen bij wegdromen. Het is oke van wat te dagdromen, zegt de 22-jarige Olga Markovic, een studente aan de universiteit van Belgrado. Soms denk ik dat ik nooit mijn huis zal kunnen decoreren als een rijke vrouw. Maar het kan nooit kwaad om te kijken hoe dat moet.

Ref: ci ip




Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.