Doenbaar

Iedereen kan de wereld veranderen. En daarvoor hoef je niet eens de barricaden op. Anders consumeren kan al snel een grote impact hebben op milieu, economie en sociale verhoudingen. Drie voorbeelden, gaande van superhaalbaar over gewoon doenbaar tot “consumanderen voor gevorderden”.

Voor beginners: KOFFIE (S)MAAKT ANDERS


Voor 25 miljoen boeren in het Zuiden is koffie de enige bron van inkomsten. Fairtradeorganisaties betalen altijd een gegarandeerde minimumprijs aan de boeren. Jarenlang betekende dit dat de boeren voor hun koffie die ze bijvoorbeeld aan Oxfam Fairtrade verkochten, het dubbele kregen van wat ze er bij de gewone handelaars voor konden krijgen.
Het laatste jaar stijgt de koffieprijs op de wereldmarkt en is het verschil met de prijs die fairtradeorganisaties betalen kleiner geworden. Maar ‘kleine koffieboeren staan altijd een stuk sterker als ze zich organiseren in een coöperatie’, zegt Tadesse Meskela van de Ethiopische coöperatie Oromia.
‘Door samen te werken, kunnen de 75.000 leden van Oromia de tussenhandelaars de pas afsnijden. Niet alleen de koffieboer geniet van de eerlijke handel, ook de coöperatie krijgt een premie. We hebben die premie geïnvesteerd in scholen, water, sociale voorzieningen en eigen verwerkingsinstallaties die ervoor zorgt dat het geld van de exportverkoop volledig terugvloeit naar de kleine boeren.
In combinatie met de goede fairtradeprijs maakt dit een wereld van verschil voor de kleine koffieboeren.’
Een ecologische voetnoot: De Voetafdruk van een kopje koffie (inclusief het verwarmen van het water) is ongeveer 0,33 m² per kopje en voor thee 0,10 m². Een glas pils “kost” 1,7 m², een glas wijn 0,9 m² en een glas kraantjeswater 0,0003 m². Wie kiest voor biologische koffie, verkleint de voetafdruk met twintig procent. 

Voor iedereen: KIEZEN VOOR GROENE STROOM



De milieuimpact van je elektriciteitsverbruik decimeren in pakweg een half uur tijd. Het kan, simpelweg door om te schakelen naar groene stroom. Deze stroom wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen zoals zon, wind en water. De ‘grijze’ stroom wordt geproduceerd op basis van fossiele brandstoffen of via nuclaire centrales. Deze laatste hebben dan wel weinig CO2-uitstoot maar zadelen ons op met een gigantisch probleem van kernafval.
Groene stroom is niet altijd duurder dan grijze stroom, voor kleinverbruikers vaak zelfs goedkoper zelfs dan grijze stroom. Op de site van Greenpeace (www.greenpeace.be) vind je een overzicht van alle energieleveranciers, gerangschikt volgens milieuvriendelijkheid, klantenservice en de gebruikte productietechnieken.
Op de site van de VREG kan je zelf berekenen bij welke energieleverancier je groene stroom kan kopen en hoeveel dit je kost. Meer info: www.vreg.be. Overschakelen naar groene stroom vraagt geen aanpassing van je installatie of wat dan ook. De sector van het opwekken van hernieuwbare energie zorgt ook voor zinvolle tewerkstelling, ook in ons land.
Besparing in kg CO2: 0,67 kg CO2 per kWh. Voor een gemiddeld gezin loopt dat al snel op tot een besparing van 3000 kilogram CO2 per jaar.

Voor gevorderden: VAKANTIE ZONDER VLIEGTUIG


Vliegtuigreizen zijn op dit ogenblik verantwoordelijk voor vier procent van de broeikasgassen, maar dit aandeel neemt jaar na jaar toe. Binnen veertig jaar zal het om vijftien procent gaan. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat er nieuwe ‘low-cost’ spelers zijn die de prijzen laag houden door bijvoorbeeld minimumlonen uit te betalen.
Bovendien betalen we op geen enkele manier voor de milieuschade veroorzaakt door vliegen. En deze effecten zijn niet mis. Een heen en terug vlucht naar het populaire Barcelona zorgt per persoon voor een CO2 uitstoot van 230 kilogram. Voor avontuurlijke toeristen die pakweg naar Lima (Peru) vliegen, kom je al aan 2390 kilogram per persoon.
Voor korte afstanden zijn er haalbare alternatieven: met de hogesnelheidstrein raak op steeds meer plaatsen en er bestaat ook een netwerk van bussen waarmee je overal in Europa kan geraken. Voor een weekendtrip naar Praag of Rome het vliegtuig nemen is in elk geval een slechte zaak voor het milieu. Voor langere reizen kan je vaak niet om het vliegtuig heen. Mensen vrijwillig vragen om minder te vliegen zal niet veel zoden aan de dijk zetten. Er gaan dan ook stemmen op om in de toekomst te werken met vliegquota. Zo zou iedereen pakweg maximum 3000 kilometer per jaar mogen vliegen en eerst een paar jaar moeten sparen om naar Kaapstap te kunnen gaan.
Besparing in kg CO2:150 tot 350 kilogram voor een citytrip die je met trein of bus maakt in plaats van met het vliegtuig. Je zorgt ook voor minder lawaai-overlast bij mensen die in de buurt van luchthavens wonen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.