Economische ontplooiing moeders helpt dochters naar school in Burkina Faso
In Burkina Faso, een land waar slechts een derde van de meisjes de hele basisschool doorloopt, zorgt een initiatief om moeders aan inkomen te helpen ervoor dat steeds meer meisjes naar school kunnen.
Brahima Ouédraogo . 20 augustus 2010
“Vaak kopen we alleen maar pennen en schriften voor de leerlingen”, zegt Mariam Alou. Dat lijkt niet bijzonder, maar een gebrek aan pen en papier kan al genoeg reden zijn om te stoppen met school. “Het is genoeg reden om een meisje dan maar uit te huwelijken.” Alou is lid van de Vereniging van Moeders die Lesgeven (AME) in Sebba, in het noorden van Burkina Faso. Er zijn intussen driehonderd afdelingen, opgezet door de regering om meisjes naar school te krijgen.
“In het algemeen zijn het de moeders die hun dochter thuishouden om mee te helpen met het werk thuis”, zegt Marie Claire Guigma van het ministerie van Basisonderwijs, en daarom moet je volgens haar bij de moeders beginnen.
Het aantal kinderen dat de basisschool afmaakt is erg laag in Burkina, vergeleken bij de rest van het continent: slechts 42 procent van de leerlingen. Bij meisjes is het zelfs 37 procent, iets meer dan een derde. In de noordelijke Sahelregio is het nog veel lager: amper 18 procent van de meisjes maakt daar de basisschool af.
Met steun van Unicef helpen de AME-afdelingen hun leden om inkomen te genereren, door geiten, kippen of schapen te houden. Met de opbrengst kunnen ze ervoor zorgen dat hun kinderen naar school kunnen gaan. Daarvoor kopen ze bijvoorbeeld lampen en olie waarmee de kinderen ‘s avonds huiswerk kunnen maken.
In verschillende regio’s is het aantal schoolgaande meisjes de laatste jaren sterk gegroeid door deze aanpak. Guigma: “Als een meisje ziek is en de familie heeft hulp nodig, kunnen de AME-leden bijspringen. Maar als ze een gedwongen huwelijk vermoeden, ondernemen ze ook actie, samen met de school.”
Veel mannen halen hun dochters van school om hen uit te huwelijken, wanneer ze in geldnood zitten. Maar volgens Issa Alou, een ouder in de Sahelregio, wordt het tegenwoordig niet zomaar meer geaccepteerd. “We leggen ze uit dat het niet alleen de meisjes helpt, maar ook hun toekomstige echtgenoten. Zo proberen we hen te overtuigen.”
“In het algemeen zijn het de moeders die hun dochter thuishouden om mee te helpen met het werk thuis”, zegt Marie Claire Guigma van het ministerie van Basisonderwijs, en daarom moet je volgens haar bij de moeders beginnen.
Een derde
Het aantal kinderen dat de basisschool afmaakt is erg laag in Burkina, vergeleken bij de rest van het continent: slechts 42 procent van de leerlingen. Bij meisjes is het zelfs 37 procent, iets meer dan een derde. In de noordelijke Sahelregio is het nog veel lager: amper 18 procent van de meisjes maakt daar de basisschool af.
Met steun van Unicef helpen de AME-afdelingen hun leden om inkomen te genereren, door geiten, kippen of schapen te houden. Met de opbrengst kunnen ze ervoor zorgen dat hun kinderen naar school kunnen gaan. Daarvoor kopen ze bijvoorbeeld lampen en olie waarmee de kinderen ‘s avonds huiswerk kunnen maken.
Bijspringen
In verschillende regio’s is het aantal schoolgaande meisjes de laatste jaren sterk gegroeid door deze aanpak. Guigma: “Als een meisje ziek is en de familie heeft hulp nodig, kunnen de AME-leden bijspringen. Maar als ze een gedwongen huwelijk vermoeden, ondernemen ze ook actie, samen met de school.”
Veel mannen halen hun dochters van school om hen uit te huwelijken, wanneer ze in geldnood zitten. Maar volgens Issa Alou, een ouder in de Sahelregio, wordt het tegenwoordig niet zomaar meer geaccepteerd. “We leggen ze uit dat het niet alleen de meisjes helpt, maar ook hun toekomstige echtgenoten. Zo proberen we hen te overtuigen.”
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Column
-
Opinie
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Opinie
-
Analyse