Groenere Formule 1 is 'greenwash'

Dit weekend start het nieuwe Formule 1-seizoen in het Australische Melbourne. Op de circuits zullen voor het eerst hybride wagens rijden: het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) vangt de energie op die bij het remmen vrijkomt, zodat die later extra vermogen kan leveren.
De opgeslagen energie mag de rijders elke ronde gedurende 6,6 seconden maximum 82 pk extra opleveren, wat een tijdswinst betekent van ongeveer drie tiende seconde per ronde. Maar het gebruik van het KERS-systeem is dit jaar nog niet verplicht, en ondermeer Toyota, dat de eerste hybride wagen ter wereld bouwde, weigert het systeem te gebruiken.
Motoringenieur Luca Marmorini van Toyota zegt aan Autosport.com dat het systeem dat in de Formule 1 gebruikt wordt ‘primitief en gedateerd’ is en niet relevant is voor hybride systemen in gewone auto’s. ‘Het is een flauwe poging om de Formule 1 groener te maken’, zei hij. Toyota won in 2007 de 24 uur van Le Mans met een hybride racewagen die veel meer extra pk’s kon genereren dan de gelimiteerde versie in de Formule 1.
Ook de vice-voorzitter van General Motors, Bob Lutz, toont zich een koele minnaar. In een rondetafelgesprek met een groep webloggers van gas2.org zei Lutz dat het KERS-systeem in de Formule 1 ‘greenwash’ is: ‘Formule 1 gebruikt nog enorm veel brandstof. In plaats van een bandenwissel en nieuwe brandstof te tanken, zou de pitstop moeten gebruikt worden om de batterijen op te laden.’

Groener imago


De Internationale Automobielfederatie (FIA) heeft in 2008 een campagne op de sporen gezet om ondermeer de Formule 1 milieuvriendelijker te maken: Make Cars Green. ‘Autosport kan een belangrijke rol spelen in de klimaatverandering door het grote mediabereik. Maar autosport moet ook het voorbeeld geven’, klinkt het in de Make Cars green-campagne.
Het Hondateam besliste in 2007 al om geen sponsorlogo’s meer op haar wagens te printen maar een grote satellietfoto van de aarde te plaatsen om het milieu te promoten. Via My Earth Dream wilde probeerde Honda het bewustzijn van de milieuproblematiek te verhogen. Maar door de financiële crisis moest Honda zich eind 2008 terugtrekken uit de Formule 1.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2795   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2795  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.