Grote steden willen wereld koel houden

De strijd tegen de opwarming van de aarde zal gewonnen of verloren worden in de steden met hun almaar groeiende bevolking. Burgemeesters als Michael Bloomberg van New York en Ken Livingstone nemen hun verantwoordelijkheid op met drastische maatregelen en ambitieuze doelstellingen. Veel andere steden willen hun voorbeeld volgen.
De strijd tegen de opwarming van de aarde zal gewonnen of verloren worden in de steden met hun almaar groeiende bevolking. Burgemeesters als Michael Bloomberg van New York en Ken Livingstone nemen hun verantwoordelijkheid op met drastische maatregelen en ambitieuze doelstellingen. Veel andere steden willen hun voorbeeld volgen.
Bloomberg wil New York tegen 2030 30 procent minder broeikasgassen doen uitstoten. De stad zal onder meer het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen voor de verwarming van gebouwen aanmoedigen en op een efficiëntere manier stroom opwekken. Om het verkeer te beperken komt er een filetaks, waarbij automobilisten die de stad binnenrijden, tol moeten betalen.
Livingstone, de burgemeester van Londen, voerde zo’n filetaks al in 2003 in, met verassend goede resultaten. Londen krijgt nu per dag bijna 40 procent minder privé-wagens binnen dan vroeger. Het aantal fietsers steeg met 80 procent en het aantal busgebruikers van vier tot zes miljoen. Een en ander heeft de uitstoot van koolstofdioxide in Londen met een vijfde doen verminderen.
Nog veel meer steden dragen hun steentje bij tot de bestrijding van het broeikaseffect of maken plannen in die richting. Een dertigtal burgemeesters van wereldsteden en delegaties uit nog veel meer metropolen wisselden de voorbije vier dagen in New York ervaringen en ideeën uit op de C40 Large Cities Climate Summit. Naast steden als Addis Abeba, Peking, Mexico-stad en Warschau was ook Rotterdam van de partij.
Het uitgangspunt van de bijeenkomst was eenvoudig: wat er in de steden gebeurt, is cruciaal voor ons klimaat. Intussen wonen er over heel de wereld bekeken meer mensen in steden dan op het platteland, en stedelingen produceren ook nog eens veel meer broeikasgassen.
Steden kunnen meer doen aan dat probleem dan ze denken. Onder de voorbeeldsteden bevindt zich ook het Braziliaanse Curitiba. Burgemeester Beto Richa legde uit dat hij de voorkeur geeft aan oplossingen die meteen een antwoord bieden op zoveel mogelijk problemen. Curitiba maakte van de belangrijkste verkeersassen groene longen door aan de randen bomen te planten en alleen milieuvriendelijke voertuigen toe te laten. De stad zorgt er ook voor het openbaar vervoer goedkoop te houden, zodat iedereen ervan kan profiteren.
Er is geld beschikbaar om de uitdaging ook in andere wereldsteden aan te gaan. Woensdag (16 mei) maakte de voormalige Amerikaanse president Bill Clinton bekend dat het Clinton Climate Initiative een fonds van vijf miljard dollar zal lanceren waaruit vijftien van ‘s werelds grootste steden kunnen putten om de energieverspilling in oude gebouwen terug te dringen.
Clintons Klimaatinitiatief wordt gesteund door een hele reeks banken, volgens de voormalige president omdat de milieuproblemen in de steden aanpakken ook winst oplevert. De idee van de Londense filetaks kwam van zakenlui in de stad die hadden berekend dat alle opstoppingen de plaatselijke economie per jaar drie miljard euro kostte.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.