Gsm levert meer op dan olie in Nigeria
Het mobieltje heeft Nigeria pas laat bereikt, maar de gsm is er zo populair dat hij de oliesector al ver achter zich gelaten heeft. Bijna de helft van de Nigerianen beschikt nu over een mobiele telefoon, en de sector heeft al meer dan een miljoen jobs opgeleverd.
Daouda Aliyou . 7 december 2008
Daarmee heeft Nigeria op indrukwekkende wijze zijn achterstand ingehaald op telecomvlak. Nigeria is pas in 2001 gestart met mobiele netwerken, maar is inmiddels de grootste markt op het continent geworden, groter zelfs dan Zuid-Afrika.
De cijfers zijn indrukwekkend: “In minder dan zes jaar heeft de telecomsector vijftien miljard dollar aan buitenlandse investeringen aangetrokken. De sector is goed voor bijna 34 procent van het bruto binnenlands product (BBP)”, zegt econoom Kunle Adebayo. Daarmee laat de telecomsector de olie-industrie ver achter zich, die amper 13 procent van het BBP uitmaakt.
De opmars van de gsm onder de 140 miljoen inwoners van Nigeria is des te verbazend omdat het land voor 2001 amper 867 000 telefoonabonnementen telde. In zeven jaar tijd is het aantal mensen met een telefoon gestegen tot 61 miljoen, goed voor 43 op 100 inwoners. In 93 procent daarvan gaat het om mobiele telefoons.
De late opmars van de gsm in Nigeria heeft volgens professor Akinwunmi Oladele vooral te maken met de weigering van de militaire bevelhebbers om de telecomsector te liberaliseren. In 1998 weigerde dictator Sani Abacha bijvoorbeeld om licenties toe te kennen aan private operatoren uit schrik voor een te grote en moeilijk te controleren vrijheid van meningsuiting. De honger van de Nigerianen naar de gegeerde gsm was zo groot, dat de lancering in 2001 een overrompeling was. In zes maanden tijd telde operator MTN al meer dan een miljoen abonnees, ondanks de aanvankelijk torenhoge prijzen. De komst van Globacom in 2003 zorgde voor dalende prijzen, waardoor de gegeerde mobiele telefoon voor meer Nigerianen bereikbaar werd.
De economische impact van de telecommunicatiesector is enorm. De sector geeft rechtstreeks werk aan meer dan een miljoen Nigerianen, maar creëert onrechtstreeks ook heel wat jobs. Bovendien is het succes van de telecommunicatie een zegen voor het zakenleven. “Ik spaar heel wat tijd uit en sta niet langer urenlang in de files”, zegt zakenman Affis Moruf. Emeka Okafor, lesgever in een privéschool in de hoofdstad, is dan weer erg blij met het frequente nieuws van zijn familie die op het platteland is achtergebleven, zonder dat hij de lange en dure reis naar huis moet ondernemen.
Het succesverhaal is ongetwijfeld nog niet ten einde. De Nigeriaanse telecomoperatoren voorzien tien miljoen nieuwe aansluitingen in de volgende vijf jaar. “Aan dit tempo zal de hele bevolking aangesloten zijn tegen 2020”, voorspelt Ernest Ndukwe, voorzitter van de NCC.
(Bron: Infosud/Vertaling IPS)
De cijfers zijn indrukwekkend: “In minder dan zes jaar heeft de telecomsector vijftien miljard dollar aan buitenlandse investeringen aangetrokken. De sector is goed voor bijna 34 procent van het bruto binnenlands product (BBP)”, zegt econoom Kunle Adebayo. Daarmee laat de telecomsector de olie-industrie ver achter zich, die amper 13 procent van het BBP uitmaakt.
Gegeerd object
De opmars van de gsm onder de 140 miljoen inwoners van Nigeria is des te verbazend omdat het land voor 2001 amper 867 000 telefoonabonnementen telde. In zeven jaar tijd is het aantal mensen met een telefoon gestegen tot 61 miljoen, goed voor 43 op 100 inwoners. In 93 procent daarvan gaat het om mobiele telefoons.
De late opmars van de gsm in Nigeria heeft volgens professor Akinwunmi Oladele vooral te maken met de weigering van de militaire bevelhebbers om de telecomsector te liberaliseren. In 1998 weigerde dictator Sani Abacha bijvoorbeeld om licenties toe te kennen aan private operatoren uit schrik voor een te grote en moeilijk te controleren vrijheid van meningsuiting. De honger van de Nigerianen naar de gegeerde gsm was zo groot, dat de lancering in 2001 een overrompeling was. In zes maanden tijd telde operator MTN al meer dan een miljoen abonnees, ondanks de aanvankelijk torenhoge prijzen. De komst van Globacom in 2003 zorgde voor dalende prijzen, waardoor de gegeerde mobiele telefoon voor meer Nigerianen bereikbaar werd.
Economische motor
De economische impact van de telecommunicatiesector is enorm. De sector geeft rechtstreeks werk aan meer dan een miljoen Nigerianen, maar creëert onrechtstreeks ook heel wat jobs. Bovendien is het succes van de telecommunicatie een zegen voor het zakenleven. “Ik spaar heel wat tijd uit en sta niet langer urenlang in de files”, zegt zakenman Affis Moruf. Emeka Okafor, lesgever in een privéschool in de hoofdstad, is dan weer erg blij met het frequente nieuws van zijn familie die op het platteland is achtergebleven, zonder dat hij de lange en dure reis naar huis moet ondernemen.
Het succesverhaal is ongetwijfeld nog niet ten einde. De Nigeriaanse telecomoperatoren voorzien tien miljoen nieuwe aansluitingen in de volgende vijf jaar. “Aan dit tempo zal de hele bevolking aangesloten zijn tegen 2020”, voorspelt Ernest Ndukwe, voorzitter van de NCC.
(Bron: Infosud/Vertaling IPS)
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Extra
-
Reportage