Internetsterren steunen Darfour en campagne tegen armoede

De sociale-netwerksite MySpace.com organiseert “Rock for Darfur” en wil zo de aandacht vestigen op de humanitaire crisis in Sudan. De Verenigde Naties hebben dan weer enkele populaire videobloggers van YouTube kunnen strikken om hun recordpoging “opstaan tegen de armoede” te promoten.
MySpace.com heeft de krachten gebundeld met Oxfam om de “Rock for Darfur”-campagne te organiseren. Op 21 oktober organiseert de netwerksite meer dan twintig concerten verspreid over Noord-Amerika, met onder meer Alice in Chains, Jamie Cullum en Ziggy Marley. Een deel van de opbrengst van de ticketverkoop gaat naar Oxfam. Daarnaast zal acteur Samuel L. Jackson een videoboodschap inspreken die kijkers bewust moet maken van de crisis in Darfour. De video zal te zien zijn op MySpace, op televisie en in bioscopen.

“De crisis in Darfour is een globaal probleem en als een wereldwijde internetgemeenschap voelen wij ons verantwoordelijk om actie te ondernemen”, zegt Chris DeWolfe, één van de oprichters van MySpace op Oxfam.org. “Het bereik van MySpace geeft ons de mogelijkheid om de wreedheid in Darfour wereldwijd in de aandacht te brengen en op te roepen tot actie.”

Het geweld in Darfour begon in 2003, toen de overheid een campagne begon tegen enkele etnische groepen, de Fur, Masalit en Zaghawa, vanwege hun banden met rebellenbewegingen. Het aanhoudende geweld kostte het leven aan 400.000 mensen en joeg twee miljoen mensen zijn op de vlucht. Vorig jaar begonnen de door de Karthum gesteunde Janjaweed-milities in samenwerking met Tsjadische ook dorpen in Tsjaad aan te vallen, wat een vluchtelingenstroom van 75.000 mensen op gang bracht.

“Sta op tegen armoede”

De Verenigde Naties hebben dan weer drie populaire filmmakers van YouTube kunnen strikken om mee te werken aan een campagne tegen armoede. Het gaat om Lonelygirl15, Virtual Magician en Renetto. De 15-jarige Lonely Girl raakte enorm populair met filmpjes waarin ze vanuit haar slaapkamer verslag uitbracht van haar vervelende leven en haar relatie met haar streng religieuze ouders. Al snel bleek Lonely Girl een Nieuw-Zeelandse actrice te zijn die haar filmpjes in scène zette. Toch werden de video’s al meer dan 20 miljoen keer bekeken.

De VN schakelden de YouTube-sterren in om de “stand up against poverty”-campagne te promoten. Met die wereldwijde actie moeten binnen 24 uur zoveel mogelijk mensen opstaan tegen armoede in de hoop met een nieuw record het Guinness Book of Records te halen. In België zijn er al twee evenementen gepland: één in de Antwerpse Internationale Protestantse kerk en één in de Centrumschool van Londerzeel.

Volgens de Wall Street Journal proberen de VN hun achterstand op marketingvlak in te halen door in te zetten op inhoud die internetgebruikers zelf aanmaken en gretig aan elkaar doorspelen. De website van Stand up Against Poverty biedt bijvoorbeeld ook blogs aan en ontbreekt niet op MySpace. Mandy Kibel, die de actie organiseert, zegt dat de online omgeving niet langer kan genegeerd worden als het erop aan komt om jongeren te bereiken. IPS MDG1 (BV/MC)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.