Laatste rokersbastions in Zuidoost-Azië gaan voor de bijl
Begin volgend jaar mogen sigarettenmerken geen grote reclamecampagnes meer voeren in Cambodja. Het land volgt daarmee Vietnam, Laos, Thailand en Singapore, die eerder al een reclameverbod invoerden.
Irwin Loy . 13 september 2010
Cambodja is samen met Indonesië de laatste plaats in Zuidoost-Azië waar de tabaksindustrie nog ongeremd kan adverteren. In de Filipijnen geldt een gedeeltelijk verbod, dat nauwelijks wordt afgedwongen.
Maar Cambodja wil weg uit de groep van de slechte leerlingen. Sinds juli moeten er duidelijk zichtbare waarschuwingen worden gedrukt op de pakjes sigaretten die in Cambodja worden verkocht. Om het goede voorbeeld te geven, heeft premier Hun Sen publiekelijk beloofd dat hij zelf minder zal roken. En nu heeft de regering dus aangekondigd dat er vanaf volgend jaar niet meer mag worden geadverteerd voor sigaretten.
Nu zijn in Cambodja advertenties voor sigaretten alomtegenwoordig in het straatbeeld en op tv. Het reclameoffensief maakt het aartsmoeilijk de Cambodjanen van het roken af te brengen en jongeren weg te houden van tabak, zegt Mom Kong. Mom is de directeur van de Cambodjaanse Beweging voor Gezondheid, een niet-gouvernementele organisatie die voor strenge wetten tegen het roken pleit.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie rookt in Cambodja ongeveer 49 procent van de mannen die ouder zijn dan vijftien. In Laos bedraagt dat aandeel 64 procent, in Vietnam 44 procent en in Thailand 43 procent.
De tabaksmultinationals beschouwen Azië al een belangrijk wingewest nu ze steeds minder ruimte krijgen in de VS en Europa. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt dat grote sigarettenbedrijven in Azië onder meer proberen ook jongeren en vrouwen aan het roken te krijgen.
Maar de tabaksindustrie in Cambodja zegt dat ze voorbereid is op het reclameverbod en dat ze de maatregel aanvaardt. “We steunen wetten die tabaksreclame verbieden op de omroep, op reclameborden en via de sponsoring van concerten – allemaal kanalen waarbij je niet kan vermijden dat ook te jonge mensen worden bereikt”, zegt Kun Lim van British American Tobacco in Cambodja.
Kun vindt wel dat tabaksreclame moet blijven kunnen in kiosken en op andere plaatsen waar sigaretten worden verkocht. “We geloven dat sigaretten een legitiem en legaal product zijn, en we moeten genoeg vrijheid hebben om op de verkooppunten te kunnen communiceren met de klanten.”
Antitabaksactivisten zeggen dat Cambodja nog verder moet gaan. Roken moet duurder worden, zegt Mark Schwisow, de directeur voor Cambodja voor het Adventist Development and Relief Agency (ADRA), een Amerikaanse hulporganisatie. ADRA zet zich onder meer in voor de strijd tegen het roken. Cambodja kan bijvoorbeeld de belastingen op tabak optrekken. Nu kosten sommige lokaal geproduceerde sigaretten niet meer dan 24 eurocent per pakje. Schwisow pleit ook voor meer rookvrije ruimtes op openbare plaatsen.
Goed voorbeeld
Maar Cambodja wil weg uit de groep van de slechte leerlingen. Sinds juli moeten er duidelijk zichtbare waarschuwingen worden gedrukt op de pakjes sigaretten die in Cambodja worden verkocht. Om het goede voorbeeld te geven, heeft premier Hun Sen publiekelijk beloofd dat hij zelf minder zal roken. En nu heeft de regering dus aangekondigd dat er vanaf volgend jaar niet meer mag worden geadverteerd voor sigaretten.
Nu zijn in Cambodja advertenties voor sigaretten alomtegenwoordig in het straatbeeld en op tv. Het reclameoffensief maakt het aartsmoeilijk de Cambodjanen van het roken af te brengen en jongeren weg te houden van tabak, zegt Mom Kong. Mom is de directeur van de Cambodjaanse Beweging voor Gezondheid, een niet-gouvernementele organisatie die voor strenge wetten tegen het roken pleit.
Wingewest
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie rookt in Cambodja ongeveer 49 procent van de mannen die ouder zijn dan vijftien. In Laos bedraagt dat aandeel 64 procent, in Vietnam 44 procent en in Thailand 43 procent.
De tabaksmultinationals beschouwen Azië al een belangrijk wingewest nu ze steeds minder ruimte krijgen in de VS en Europa. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt dat grote sigarettenbedrijven in Azië onder meer proberen ook jongeren en vrouwen aan het roken te krijgen.
Maar de tabaksindustrie in Cambodja zegt dat ze voorbereid is op het reclameverbod en dat ze de maatregel aanvaardt. “We steunen wetten die tabaksreclame verbieden op de omroep, op reclameborden en via de sponsoring van concerten – allemaal kanalen waarbij je niet kan vermijden dat ook te jonge mensen worden bereikt”, zegt Kun Lim van British American Tobacco in Cambodja.
Vrijheid
Kun vindt wel dat tabaksreclame moet blijven kunnen in kiosken en op andere plaatsen waar sigaretten worden verkocht. “We geloven dat sigaretten een legitiem en legaal product zijn, en we moeten genoeg vrijheid hebben om op de verkooppunten te kunnen communiceren met de klanten.”
Antitabaksactivisten zeggen dat Cambodja nog verder moet gaan. Roken moet duurder worden, zegt Mark Schwisow, de directeur voor Cambodja voor het Adventist Development and Relief Agency (ADRA), een Amerikaanse hulporganisatie. ADRA zet zich onder meer in voor de strijd tegen het roken. Cambodja kan bijvoorbeeld de belastingen op tabak optrekken. Nu kosten sommige lokaal geproduceerde sigaretten niet meer dan 24 eurocent per pakje. Schwisow pleit ook voor meer rookvrije ruimtes op openbare plaatsen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Extra
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws