Meer vrouwen in Indiase media, maar zonder macht

Jonge Indiase vrouwen kiezen steeds vaker voor een carrière in de media, maar die trend blijft beperkt tot de steden. Zelden brengen vrouwen het tot posities met beslissingsmacht.
Er zijn geen precieze cijfers, maar naar schatting meer dan de helft van de medewerkers bij de grootste Engelstalige kranten in India is een vrouw. “Er is een duidelijke trend naar vervrouwelijking binnen de journalistiek, maar enkel op het lagere niveau”, zegt Pamela Philipose, voormalig senior editor bij de invloedrijke krant Indian Express. Volgens Philipose verhinderen “structurele problemen” dat vrouwen hogere posities bekleden.
Momenteel wordt geen enkele grote Indiase krant geleid door een vrouwelijke hoofdredacteur. Nochtans zou dat belangrijke voordelen hebben, zegt Philipose. “Vrouwen leggen sneller contact, verzorgen hun bronnen en houden vast aan hun verhaal”, zegt ze. “Maar op een bepaald niveau haal je het niet enkel met verdiensten.”
Kalpana Sharma, een van India’s meest ervaren vrouwelijke journalisten, denkt dat uitgeverijen zich comfortabeler voelen bij een mannelijke hoofdredacteur. Ze denkt echter dat ook dat aan het veranderen is. “Vrouwen deden vroeger niet teveel aan socialising, maar de nieuwe generatie vrouwelijke journalisten lijkt te weten hoe ze het spel moeten spelen en zich als jongens kunnen gedragen”.
Volgens Ammu Joseph, auteur van het boek Making News: Women in Journalism, hebben vrouwelijke journalisten een voordeel in situaties waar ze snel het vertrouwen moeten winnen van mensen over intieme thema’s. Sharma vindt echter dat er ook veel situaties zijn waar vrouwen in het nadeel zijn, zoals omgaan met de politie en veiligheidsdiensten. Joseph voegt daar de zakenwereld aan toe: “Zakenmensen voelen zich gewoon niet op hun gemak als ze praten met vrouwelijke reporters.”

Loonschalen


De opgang van vrouwen in de media beperkt zich voornamelijk tot de grote steden en de elitaire Engelstalige media. In de rest van het medialandschap is de situatie allesbehalve rooskleurig, zegt Joseph.
De proliferatie van televisiekanalen, waaronder nieuwskanalen in het hele land, heeft tot een enorme werkgelegenheid geleid voor vrouwen, maar “er is weinig bekend over hun loonschalen en werkomstandigheden, vooral in de regionale media.”
Een onderzoek dat onlangs in India, Pakistan en Bangladesh gevoerd werd als onderdeel van een wereldwijde studie naar vrouwen in de media toont aan dat het erg moeilijk is om die informatie te verkrijgen in dit deel van de wereld.
“De werkomstandigheden zijn veel harder in de kleine steden”, zegt Philipose. Renu Agal, correspondent voor de BBC in New Delhi, voegt daaraan toe dat de vrouwen in die kleinere steden “vaak minder carrièregericht zijn en vroeg of laat bezwijken voor de druk van het gezin en familieleden.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.